Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
01.05.24 - 13:29:24
REU * EU NDB Logger * .


Sivu: 1 ... 3 4 5 6 7 ... 16
MiniWhip (Luettu 231580 kertaa)
RKA
Majakkasankari
******


HFFAX- , Navtex- and
NDB- listener

Viestejä: 1857
Sukupuoli: male
Re: MiniWhip
Vastaus #60 - 09.09.07 - 22:16:23
 
Miten olet ratkaissut antenni"maston" rakenteen? Minulla on kaksi ongenvapaa, noin kahdeksan ja seitsemän metriset vavat nippusiteillä yhteensidottuna, maston kokonaiskorkeus on 12 metriä. Toisen vavan sisään on vielä tungettu pyöreä harjanvarsi tukemaan rakennetta. Rakennelma on sen verran ruma, ettei sitä viitsi laittaa näkyvään paikkaan, vaan on asennettu läheisen metsän korkeaan koivun runkoon parilla nylonnarulla ja antennin korkeus on noin 16 metriä maanpinnasta.
 
Olen varautunut asentamaan vähintään sama korkuisen "MW- maston" aivan rivitalorakennuksen viereen ja olen jo asentanut  kolme "sinkilää", 52 mm pakoputkiklemmaria niin, että näiden kautta pujottaen saan antennin helposti mm. huoltotilanteissa pois asemastaan. Ongelma on vain sopivan näköisen mastotangon hankkiminen, jonka halkaisija saisi olla max. 50 mm!
 
-RKA
Siirry sivun alkuun
 
 

Perseus SDR Receiver,
SDRPlay,
JRC NRD-535,
Drake R8,
Eton E1, Sangean ATS909,
Diamond X-50N VHF/U
  IP on kirjattu
OH5YW
Pääkäyttäjä
*****


NDB-listener

Viestejä: 3057
Re: MiniWhip
Vastaus #61 - 10.09.07 - 07:49:23
 

Minulla on se Teledesk Oy:n lasikuituinen 12.5m teleskooppimasto, josta kaksi ylintä osaa jätetty pois. Masto on sitten köytetty muutamalla pakoputkiklemmarilla ja parilla "mustekalalla" rivitalon parvekkeen kaiteeseen. heiluu ja huojuu, muttei kaadu.
 
Eilen jo pääsin kokeilemaan illalla ja iltayhdeksän aikaan jo kuului venäläisiä yli 2000km:n päästä, hyvin toimii. Antenni on nyt 4m ylempänä kuin viime talvena ja eron huomaa selvästi
Siirry sivun alkuun
 
 

Perseus
Several LWOGs
Sähköposti   IP on kirjattu
RJL
Majakkasankari
******


Utilityukko

Viestejä: 1017
Re: MiniWhip
Vastaus #62 - 10.09.07 - 07:55:31
 
Minulla oli viime kevättalven ylhäällä Teledeskin lasikuitumasto. Sen haruskohdasta ylöspäin oli vielä päälle pujotettu toinen 8m:n ongenvapa josta oli ylimmät osat poistettu, näin koko maston pituudeksi tuli jotain 13...14m. Se olisi kaivannut vielä toiset harukset ylemmäs, mutta kesti noinkin. Masto ei kärsinyt maalis - toukokuussa mitenkään, joten kyllä sillä ainakin jonkinlaista pakkaskestävyyttä on.
 
-Reijo-
Siirry sivun alkuun
 
 

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
RKA
Majakkasankari
******


HFFAX- , Navtex- and
NDB- listener

Viestejä: 1857
Sukupuoli: male
Re: MiniWhip
Vastaus #63 - 10.09.07 - 08:19:30
 
Täytynee viritellä ongenvavoista jonkinlainen yhdistemä edelleen. Vavoissa on vain aikalailla laatueroja, jotkut kestävät kovasti kiristää nippusiteitä ympärilleen, toiset taas rutisevat hiemankin kiristettäessä! Ohessa kuva mahdollisen MW:n antennin asennussinkilöiden paikasta ja lankahässäkkää perinteisen L- antennin nostoprojektin alusta.
 
Aloittelin perinteisen lanka-antennin nostoprojektin, langan pituus on noin 90 metriä, seuraava poikittainen tie langan suunnassa tulee kuitenkin vastaa jo 50 metrissä!
 
-RKA
Siirry sivun alkuun
 

DSCN3881.JPG

Perseus SDR Receiver,
SDRPlay,
JRC NRD-535,
Drake R8,
Eton E1, Sangean ATS909,
Diamond X-50N VHF/U
  IP on kirjattu
OH7PS
Suurmestari
****


KP20af

Viestejä: 280
Re: MiniWhip
Vastaus #64 - 18.09.07 - 09:05:44
 
No nyt on meikeläiselläkin tuo MW n. 7m korkeudessa 10m lasikuitumaston avituksella ja just puunlatvan yläpuolella. Tässä viikolla koetan nostella yli 10 meetriin. Koksu on nyt järeää Ecoflexiä mutta korvaan sillä viismillisellä, ettei koksu ala viemään systeemiä minne sattuu Hymiö Kait tekin käytätte tuota RG-58 'a?
 
Hyvin kuuluu asemia, ei voi valittaa. Nyt vaan pitäs se kunnollinen RX- jostain saada.  
 
73 Pena
Siirry sivun alkuun
 
 

SDRIQ, RSP2pro, G5RV, MiniWhip.
Sähköposti WWW   IP on kirjattu
OH5YW
Pääkäyttäjä
*****


NDB-listener

Viestejä: 3057
Re: MiniWhip
Vastaus #65 - 18.09.07 - 10:41:09
 

Minä olen käyttänyt milloin mitäkin kaapelia MW:n kanssa, jopa 10m pätkän sitä RG-174 joka on vain pari milliä paksua.
 
Näillä taajuuksilla on melkein sama vaikka käyttäisi pakettinaurua kaapelina, vaimennus on sen verran vähäistä...
 
 
kari
Siirry sivun alkuun
 
 

Perseus
Several LWOGs
Sähköposti   IP on kirjattu
RJL
Majakkasankari
******


Utilityukko

Viestejä: 1017
Re: MiniWhip
Vastaus #66 - 18.09.07 - 11:21:00
 
Kotona minulla on vakituisesti 70m telkkarikoksia jonka kummassakin päässä on 1,5m tietsikan näytön ohutta koaksiaalia. Välissä on jopa sokeripalalla tehty jatkos, ei tunnu sekään haittaavan. Joskus jatkona on vielä ollut 20m vanhaa tietsikoiden verkkokoaksiaalia, enkä koskaan ole kokenut vaimennusta ongelmaksi majakkataajuuksilla. Sitten kun mennään muutaman megahertsin alueille huomaa vaimennuksen selvästi. Harvoinhan näitä kuunnellessa signaalinvoimakkuus on ongelma, vaikeutena ovat muut saman taajuuden majakat.
 
Dallasin koulukunta jopa suosittelee kaiutinkaapelia syöttöjohdoksi, tai vaihtoehtoisesti perinteistä sinipunaista kierrettyä paukkulankaa. Sellaiset vaan eivät tykkää kosteudesta ja niitä on vaikea ripustaa niin etteivät ole minkään johtavan materiaalin lähellä.  
 
-Reijo-
Siirry sivun alkuun
 
 

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
RKA
Majakkasankari
******


HFFAX- , Navtex- and
NDB- listener

Viestejä: 1857
Sukupuoli: male
Re: MiniWhip
Vastaus #67 - 19.09.07 - 10:32:43
 
Samoin täällä on ollut pääsääntöisesti käytössä RG-174:ta erilaisilla pituuksilla, pisin johto jolla parhaillaan MW on viety "metsään" 16 metin korkeuteen on 40 metrinen koksi!
 
-RKA
Siirry sivun alkuun
 
 

Perseus SDR Receiver,
SDRPlay,
JRC NRD-535,
Drake R8,
Eton E1, Sangean ATS909,
Diamond X-50N VHF/U
  IP on kirjattu
OH1GTF
Noviisi
*


Utilityukko

Viestejä: 15
Re: MiniWhip
Vastaus #68 - 20.09.07 - 14:36:43
 
Onko kenelläkään tietoa, että onko tästä Mini Whipistä kirjoitettu teoriapohjaista artikkelia?
Kiinnostaa aivan hirveästi, eritoten noille alabandeille. Itse en ole koskaan oikein DX:ää
harrastanut, mutta nyt kun työn alla on rigi joka menee DC:stä 52MHz saakka ja tuollaista
ihmeantennia on tarjolla, niin voisi vihdoinkin päästä kuuntelemaan niitä mielenkiintoisia VLF taajuuksia.
 
 Tuollainen antenni pitää kyllä rakentaa!
 
t: Janne
Siirry sivun alkuun
 
 
  IP on kirjattu
OH5FP/m
Pääkäyttäjä
*****


Utilityukko

Viestejä: 54
MiniWhip-materiaalit
Vastaus #69 - 02.10.07 - 17:07:52
 
Prismasta sain kuudella eerolla 3 metriä valkoista 32-millistä muoviputkea, viemäriputkea, jonka seinämä on 2 milliä. Poikki sen saa puukollakin. Alkuperäisen mallinen kortti mahtuu tasan siihen putkeen.
Etolassa oli kaikenmallisia, -värisiä ja -kokoisia tulppia tuohon putken sisään tai ulkopuolelle, ja kolmeen antenniin meni varoja jopa 1½ eeroa.
Sisätulppaan mahtuu hyvin BNC-runko ja yläpäähän sopii ulkopuolinen varmaan paremmin, kun siitä muodostuu räystäät.

 
-Hannu
 
Siirry sivun alkuun
 
« Viimeksi muokattu: 03.10.07 - 08:13:04 Kirjoittaja OH5FP/m »  
Sähköposti OH5FP/m   IP on kirjattu
OH5YW
Pääkäyttäjä
*****


NDB-listener

Viestejä: 3057
Re: MiniWhip
Vastaus #70 - 02.10.07 - 17:34:27
 
...ja kohta alkaa FinWhip-antennien valmistus...
Siirry sivun alkuun
 
 

Perseus
Several LWOGs
Sähköposti   IP on kirjattu
OH7PS
Suurmestari
****


KP20af

Viestejä: 280
Re: MiniWhip
Vastaus #71 - 06.10.07 - 23:00:16
 
Tuolla 150 Kilon alapuolella tuntuu olevan BC- liikennettä MW'llä kuunnellen  Hymiö
Liekö muillakin samaa vai oiskoon mun hamssirigin ominaisuudet p*r**ellään näillä laineilla.  
Aiemmin ALA1530 ja AOR7030+ ja tuo ilmeni vasta kun pistin preamppia RX'stä pälle...
Kuis Kari se sun uus R75 - kuuluuko noita?
 
Pena
Siirry sivun alkuun
 
 

SDRIQ, RSP2pro, G5RV, MiniWhip.
Sähköposti WWW   IP on kirjattu
OH5YW
Pääkäyttäjä
*****


NDB-listener

Viestejä: 3057
Re: MiniWhip
Vastaus #72 - 07.10.07 - 08:44:59
 
En ole alapäätä kuunnellut uudella toosalla. EIkä ole täällä maalla MiniWhipejä
 
 
kari
Siirry sivun alkuun
 
 

Perseus
Several LWOGs
Sähköposti   IP on kirjattu
jfalt
Majakkasankari
******


Utilityukko

Viestejä: 1081
Re: MiniWhip
Vastaus #73 - 19.10.07 - 21:37:26
 
Sopii muuten näppärästi Disperiini purkkiinkin. BNC ei kyllä tuohon enää taida mahtua. Muutaman version olen tuossa harrastusmielessä väsännyt  Viileä
Siirry sivun alkuun
 

Miniwhips.jpg

Perseus + Icom ic-r75 + pa0rdt-Mini-Whip + ALA100M 2.8 x 2 metriä
NDB Weblog
Sähköposti WWW   IP on kirjattu
OH1GTF
Noviisi
*


Utilityukko

Viestejä: 15
Re: MiniWhip
Vastaus #74 - 21.10.07 - 15:27:30
 
jfalt kirjoitti 19.10.07 - 21:37:26:
Sopii muuten näppärästi Disperiini purkkiinkin. BNC ei kyllä tuohon enää taida mahtua. Muutaman version olen tuossa harrastusmielessä väsännyt Viileä

 
 Hmm, kerkot voisi olla parempia RF:lle.
 
t: Janne
Siirry sivun alkuun
 
 
  IP on kirjattu
Sivu: 1 ... 3 4 5 6 7 ... 16
Koti Koti Ohjeita Ohjeita Suorita Suorita Kirjaudu Kirjaudu REU


Geo Visitors Map