RKA kirjoitti 06.02.09 - 11:11:49: Nyt pitäisi vain saada nyt joku pitkälanka maastoon! Tätä sovitinta voisi kokeilla myös lyhempiin lankoihin? Minulla on nykyään kaksi kiinteäasenteista 30 metrin lankaa, perinteisiä L-antenneja, eli alastulojohdin toimii myös antennielementtinä. Sovittimen voisi viedä langan päähän (katolle) ja kytkeä vaakasuora lanka ANT- liitäntään ja alastulon voisi korvata koksilla ja maadoituslangan (nykyinen alastulo) voisi yhdistää GND- liitäntään ja viedä alas aiemmin rakentamaani maadoitukseen
http://peditio.net/utility/fpdf/maadoitus.pdf ?
Näin saataisiin (-kö) suuntaavuutta ko. lanka-antenneille lyhytaaltokuunteluun?
-RKA
Tuommoinen lyhyt L-antenni taitaa olla vastaava kuin T-antenni, eli itse asiassa pystysuora osa toimii antennina ja se L- tai T-osa toimii huippukapasitanssina eikä sillä ole kovinkaan paljoa vaikutusta suuntakuvioon. Tämä silloin kun vaakasuora osuus on kovin lyhyt verrattuna aallonpituuteen. Lyhyemmillä laineilla tilanne muuttuu, suuntaavuutta alkaa löytyä vaikka se sovitin olisi maan pinnallakin. Toki sovittimen voi viedä sinne korkeallekin jolloin vertikaaliosan ympärisäteilevä vaikutus jää kokonaan pois, mukaan tuleva vaakaosan suuntakuvio onkin sitten mahdollisimman sekava juttu, se riippuu mahdottomasti taajuudesta. Joillain taajuuksilla suuntaavuus voi olla langan suuntainen, joillain kohtisuoraan lankaan nähden, joillain liuskottunut kuin päivänkakkara.
Minulla on selvästi ainesta politiikkaan, pitkä ja sekava vastaus jossa ei kerrota mitään ja jota kukaan ei ymmärrä. Pääasia kuitenkin on että lankaosuus on kauempana talon häiriökentista ja signaali tuodaan koaksiaalilla sisään.
Reijo