Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
10.08.22 - 16:38:14
REU * EU NDB Logger * .

Sivu: 1
VOR ja LOC kuuntelun varustus? (Luettu 2894 kertaa)
oh1lsq
Majakkamestari

Utilityukko

VOR ja LOC kuuntelun varustus?
25.05.14 - 13:40:04

Hei!

Suoritin pienimuotoisen testauksen täällä Vaasan seudulla, täällä kun (vielä) on sekä VOR+ATIS (VAS 114.5 MHz) että LOC (VA 108.5 MHz) toiminnassa.

Havainnot:

- Molemmat käyttävät ilmeisesti horisontaalipolarisoidut antennijärjestelmät joten suoralla vastaanotolla on oltava sen mukainen antenni parhaan vastaanoton saavuttamiseksi.
- Molempien järjestelmien antennit käytännössä maapinnan korkeudella, tehot pieniä joten kantama suoralla maa-maa yhteysvälillä on huono.

Käytetty kalusto:

- Edullinen UBC30XLT airband vastaanotin
- Aerialin tukiasema-dipoli, itse tehty koaxiaalidipoli, meri-vhf piiska.

Ongelmia:

Alapuolella olevalta ULA BC-bandilta "läpilyöntiä", varsinkin kun haetaan korkeampi ja parempi kuuntelupaikka "kaukovastaanoton" toivossa. Esim. Uumaja olisi suoralla kai realistinen täältä päin korkealta paikalta.

Es-vastaanottoon käy kai pystypolarisoitu antenni, kun signaali on jo käynyt ionosfäärin kautta ja polarisaatio siksi muuttunut satunnaisesti.  

Millä muut kuuntelevat? Mieleen tulee ULA-BC yagi, mahdollisesti aavistuksen lyhennetyillä elementeillä. Minkälaisella vastaanottimella?

t:

Paul-Henrik

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Re: VOR ja LOC kuuntelun varustus?
Vastaus #1 - 25.05.14 - 17:35:58

Minä olen viritellyt vehkeitä vasta kuuntelukuntoon talven pitkäaaltokuuntelun  jälkeen.

Vastaanottimena TV-tikku:

http://peditio.net/fmtvdx/index.php/topic,17.0.html

ja antennina 110MHz:lle viritetty SlimJim. Vielä en ole kuullut kuin paikallisen Utin VORin....

Kari
Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
Sähköposti   IP on kirjattu
oh1lsq
Majakkamestari

Utilityukko

Re: VOR ja LOC kuuntelun varustus?
Vastaus #2 - 25.05.14 - 18:44:50

Terve Kari!

Unohdin mainita että olen kokeillut myöskin tuolla RTL-SDR -tikulla ja silloin ohjelmistona SDR#. Itse asiassa omistan kaksi tikkumallia joissa samat piirisarjat mutta toinen on fyysisesti hyvin pieni, pituudeltaan ehkä noin puolet normitikusta joka on tyrkyllä joka paikassa.

ULA-BC vaivaa täälläpäin näissäkin, jopa kotona matalalla antennilla, mutta jostain syystä paljon vähemmän siinä pienessä mallissa vaikka herkkyys on molemmissa samaa luokkaa. Sillä pienemmällä mallilla näyttää muutenkin olevan selvästi vähemmän "omaa roskaa" VHF-alueella 100-200 MHz.

Kokeilut jatkuvat, ehkä jonkinlainen imu-suodatin mallia koaksiaalistubi voisi helpottaa mutta kun häiriö ja hyötysignaali ovat niin lähellä toisiaan...  

Miten oikeat VOR-vastaanottimet mahtaavat toimia, ovatko puolikuuroja jolloin IMD'tä ei pääse syntymään niin helposti? Lennossahan ilma-alus näkee estettä monta voimakasta ULA-asemaa yhtäaikaa.

t:

Paul-Henrik
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Sivu: 1
Koti Koti Ohjeita Ohjeita Suorita Suorita Kirjaudu Kirjaudu REU

Geo Visitors Map