Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
22.11.17 - 00:49:37
REU * EU NDB Logger * .

Sivu: 1
Apuja sivustolle eksyneelle, mutta kiinnostuneelle (Luettu 2269 kertaa)
Rantarosvo
Noviisi
*

Utilityukko

Sukupuoli: male
Apuja sivustolle eksyneelle, mutta kiinnostuneelle
01.11.09 - 16:03:55

Tää viesti ei oo tarkotettu moitteeksi sivustosta, päinvaston. Kehitysideaksi tämä lähinnä pitäisi mieltää.  Hymiö

Olen kuunnellut erilaisia asioita radioaalloilla jo jonkun aikaan. Tälle foorumille eksyin kun etsin lisätietoa aktiiviantenneista. Pitäis nääs saada 2182kHz kuulumaan kerrostalossa.  

No enhän mie tienny mitä koko utility kuuntelu on, mutta foorumi tuntui kuitenkin hyvältä. rtty ja sääfaxit on entuudestaan tuttuja, mutta aihealueina on monta täysin käsittämätöntä kirjainlyhennettä. Olen lueskellut aihealuieita läpi aika intensiivisesti, mutta vielä ei ole täysin varmaan mitä mikäkin on.

Siksi kysynkin/ ehdotan, olisiko mahdollista saada asioista tietävien toimesta jokaiselle UTILITY-kuuntelu aihealueelle pieni esittely mitä mikäkin on. Esittelyn jos "liimaisi" kiinteäksi säikeeksi, niin sen sitten jokainen foorumille pelmahtanut ummikko löytäisi.
Siirry sivun alkuun

Rosmo
  IP on kirjattu
oh1lsq
Majakkamestari

Utilityukko

Re: Apuja sivustolle eksyneelle, mutta kiinnostune
Vastaus #1 - 01.11.09 - 17:53:32

Olen itse aktiivinen kuuntelija taajuudella 2182kHz. Tarkoitukseen käytän sekä aktiivi että passiiviset antennit. Aktiiviantenneista mainittakoon 1 x 1 metrinen looppi omatekoisella vahvistimella sekä PA0RDT:n Mini-Whip, sekin omatekoinen.

Mini-Whip antennit voi myöskin tilata valmiiksi kasattuna.  

Looppipuolella sopiva valmisantenni olisi esimerkiksi ALA-1530. Tästä antennista minulla ei ole omaa kokemusta mutta uskallan suositella tuttavien suositusten perusteella.

Ohjaan eteenpäin lukemaan seuraavat viestiketjut:

http://peditio.net/utility/YaBB.pl?num=1244744912 (Broadband loop amplifier)
http://peditio.net/utility/YaBB.pl?num=1170744921 (PA0RDT Mini-Whip)

Täältä löydät tietoa ALA-1530:stä:

http://www.wellbrook.uk.com/ALA1530.html

Suosittelen myös että perehdyt aiheeseen "Häiriöiden poistoa": http://peditio.net/utility/YaBB.pl?num=1254326779

Et mainitse antennin sijaintipaikkaa. (Sisällä, parveke, katto ?) Tämä olisi oleellista tietää.  

t:

Paul-Henrik

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Rantarosvo
Noviisi
*

Utilityukko

Sukupuoli: male
Vastaus #2 - 01.11.09 - 20:53:54

No juu, tää avaus oli tarkotettu vaan kehitysideaksi jossa tuli kerrottua miten ite tälle foorumille eksyin ratkaisua ongelmaan etsien.

Ite ongelma on hyvällä mallilla ja noi linkitetyt jututkin on jo luettu. Olen harrastanut erilaisia radiovermeitä, etupäässä lähetyspuolta vuodesta -84 joten pienet perustiedot on päähän päässyt pinttymään. Kaupunkikuuntelu on oudompi juttu ja siihen etsin apuja. Lähinnä ton aktiiviantennin osalta, jollaista en oo koskaan hyppysissäni pitänyt.

Maadotukset, häiriön poistot yms. perusasiat on kunnossa ja miniwipin valotuskalvot on tulostettuna. Valotuslamppu pitäs mökiltä hakea ja antennin rakennus on sitten osien saannista kiinni. Ite meinasin antennin tehdä, kun en pysty ulkomailta tilailemaan.

Ekan kerroksen parveke tulee olemaan lähiaikoina se ainoa paikka antennille ja jos ei minkäänlaista tulosta saa aikaiseksi, niin sitten sorvaan suunnitelman ja teen anomuksen taloyhtiölle, josko tuonne katolle sais purnukan viedä.
Siirry sivun alkuun

Rosmo
  IP on kirjattu
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

Vastaus #3 - 02.11.09 - 16:24:42

MiniWhip on äärimmäisen tarkka asennuspaikan suhteen, siitä on saatu sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Itselläni on kokemukset hyviä kun tietää tuon paikan merkityksen. Parveke on varmasti haasteellinen sijoituspaikka, vähintäänkin pitäisi antenni saada jonkin ongenvavan nokkaan mahdollisimman kauas vapaaseen tilaan.  

Looppityyppinen antenni saattaisi ehkä toimia häiriöisessä kaupunkiympäristössä paremmin?

Reijo
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
Sivu: 1
Koti Koti Ohjeita Ohjeita Suorita Suorita Kirjaudu Kirjaudu REU

Geo Visitors Map