Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
23.05.19 - 07:53:58
REU * EU NDB Logger * .

Sivu: 1 2 3 4 
Virtalähteet (Luettu 35538 kertaa)
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

Re: Virtalähteet
Vastaus #15 - 11.11.08 - 11:17:42

TSM kirjoitti 11.11.08 - 10:30:23:
Ilmeisesti vain tuollaiset minilaitteet ovat hakkureita? Vai onko esim. tuo oheinen MFJ hakkuri???

Kielimiehet, sanokaapa mitä "switching power supply" tuossa yhteydessä tarkkaan ottaen tarkoittaa?

Teijo

Kyllä "switching power supply" on juuri se ruma sana jonka käyttöä tulee välttää. Niitä pakataan isompiinkin koteloihin kun halutaan isompia virtoja esim. amatöörikäytössä.

Reijo
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
RKA
Majakkasankari

HFFAX- , Navtex- and
NDB- listener

Vastaus #16 - 11.11.08 - 13:20:00

RJL kirjoitti 11.11.08 - 11:17:42:
Kielimiehet, sanokaapa mitä "switching power supply" tuossa yhteydessä tarkkaan ottaen tarkoittaa?

Teijo

Kyllä "switching power supply" on juuri se ruma sana jonka käyttöä tulee välttää.

Reijo

Tässä minun http://peditio.net/utility/YaBB.pl?num=1226286702/12#12  laitteessa näyttää olevan teksti, osin katveessa:

STABILITY
POWER
SUPPLY

lienee siis paremmin sopiva näihin kuunteluhommiin  Epävarma

-RKA
Siirry sivun alkuun

Perseus SDR Receiver
SDRPlay
AOR AR 7030,
Drake R8 + Datong FL-3 Audio Filter,
Eton E1, Sangean ATS909,
Selena B-212,
MiniWhip, 2x ALA-100/M
Midland Sky Band 25-1300 MHz,
Diamond X-50N VHF/U
  IP on kirjattu
jfalt
Majakkasankari

Utilityukko

Vastaus #17 - 11.11.08 - 14:52:36

RKA kirjoitti 11.11.08 - 13:20:00:
RJL kirjoitti 11.11.08 - 11:17:42:

Teijo

Kyllä "switching power supply" on juuri se ruma sana jonka käyttöä tulee välttää.

Reijo

Tässä minun http://peditio.net/utility/YaBB.pl?num=1226286702/12#12  laitteessa näyttää olevan teksti, osin katveessa:

STABILITY
POWER
SUPPLY

lienee siis paremmin sopiva näihin kuunteluhommiin  Epävarma

-RKA

"Linear power supply" ovat ne avainsanat, eli se on silloin tehty käyttäen perinteistä pakka- tai rengassydänmuuntajaa ja on parempaa mallia. Kuinka sitten mahtaa tuon kanssa olla  Täh

Jarno
Siirry sivun alkuun

Perseus + Icom ic-r75 + pa0rdt-Mini-Whip + ALA100M 2.8 x 2 metriä
NDB Weblog
Sähköposti WWW   IP on kirjattu
TSM
Suurmajakkamestari

Beaconist  OH1TSM

Vastaus #18 - 11.11.08 - 16:31:00

Tästäpä syntyi mielenkiintoinen aihe. Nyt samaa virtalähde keskustelua käydään jo tuolla kansainvälisellä NDB-postituslistalla.

Siellä kerrotaan, että tuo yllä mainitsemani MFJ-4225 oli tammikuussa 2000 toinen QST:n ylivoimaisista testivoittajista. Toinen oli Astron SS-30.  Ja tuo MFJ on hakkuri. Hmmm  Epävarma Epävarma

Ja siellä NB-listallakaan ei hakkureita kehuta.

Kohtuullisen hyvä artikkeli hakkurin ja lineaarisen eroista:
http://en.wikipedia.org/wiki/Switched-mode_power_supply

Siitä vaan vertailemaan...  Kieli

Teijo
Siirry sivun alkuun

2x Perseus SDR, ALA100 loop 5 x 4 m
- at pedition 12 x 1000 m beverage
  IP on kirjattu
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

Vastaus #19 - 11.11.08 - 17:16:13

TSM kirjoitti 11.11.08 - 16:31:00:

Siellä kerrotaan, että tuo yllä mainitsemani MFJ-4225 oli tammikuussa 2000 toinen QST:n ylivoimaisista testivoittajista. Toinen oli Astron SS-30.  Ja tuo MFJ on hakkuri. Hmmm  Epävarma Epävarma

Ja siellä NB-listallakaan ei hakkureita kehuta.

Teijo

Kuten jo sanoin amatöörien tarpeet ovat erilaisia kuin pitkäaaltokuuntelijan, ei hyvä hakkuri korkeilla taajuuksilla häiritsekään. Korrrostan sanoja hyvä ja korkeita taajuuksia.

Mutta ei lineaarisuuskaan ole laadun tae. Tuossa viittaamassani Lankfordin artikkelissa viitataan tasasuuntasdiodien vähemmistövarauksenkuljettajien elinaikaan, mitä nopeampia diodeja käytetään sen kohisevampia ne ovat.

Toisekseen jos virtalähde on stabiloitu saattaa se kohista melkoisesti. Zenerdiodia käytetään kohinageneraattorina ja sillä stabiloidaan jännitettä. Useimmissa virtalähteissä on kai nykyään joku lutikka stabiloimassa mutta huonolla piirisuunnittelulla ne kurnuttavat ja värähtelevät jossain. Olen ihan itse tehnytkin sellaisen joten tiedän mistä puhun, tuolla se on vinttikomerossa vieläkin.  

Yhteenvetona, ei voi tietää kokeilematta mikä on hyvä virtalähde, ja taas korrrrrostan: pitää kuunnella pitkiä aaltoja, ei amatöörejä.

Reijo
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
Jukkapa
Ex-jäsen

Vastaus #20 - 11.11.08 - 17:53:25

Samma här. Onhan noita tullut tehtyä kaikenmoisia häkkyröitä. Jos halutaan laadukasta suodatusta, niin nuo (me) hifiveijarit ollaan niistä kovinkin tarkkoja. Akkuihin en suostu, monet kylläkin. Etupään suodatuksessa on suuri merkitys, koska kaikki skeida kertaantuu sitten vahvistinketjussa. Esim. Kenwood R-5000 suoraan verkkoliityntäisenä hurisee kuuluvasti suurilla audiotasoilla, jos ne 230 V:n tulossa olevat pikkukonkat poistetaan. Lisäsin nuo konkat, kun joku oli poistanut ne jo aiemmin.

Ei tästä kumminkaan kannata taidetta tehdä, perusjutut toimii kyllä ja kuten edellä todistellaan lineaaripoweri kyllä pelittää ihan riittävästi. Olen vertaillut tosiaan myös akkusyötön kanssa ja mitään muutosta en häiriötasoon saanut. Oma poweri on LLA14030WPT ultimelaadukas, taatusti Kiinassa hikisissä olosuhteissa kasattu möhkö, joka tyrkkii 13,8 V ulos ja pystyy antamaan 3 A:n jatkuvan virran.
http://www.preis-company.de/product_info.php/products_id/738

Vähän huvittava tuo kohinajuttu jännitelähteen yhteydessä. Lienee kovin marginaalinen ongelma tässä, kun otetaan huomioon tuo ympäröivä elämä ja avaruus.

Ongelmana on ainakin minulla liian pienen aivokapasiteetin (haittaa kohtalaisesti) lisäksi naapuruston rakkineiden ja poksien hillitön rähinätaso. Olin lopettamassa alkuunsa tätä harrastetta, kunnes Karin neuvosta ostin kesällä tämän ALA-100/M:n ja pystyin täten taistelemaan ulkkiksia vastaan.

Jukka
Siirry sivun alkuun

« Viimeksi muokattu: 11.11.08 - 19:46:54 Kirjoittaja Jukkapa »  
  IP on kirjattu
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

Vastaus #21 - 11.11.08 - 20:00:22

Eipähän noita eroja täällä urbaanissa ympäristössä millään kuulekaan mutta kun pari kertaa vuodessa pääsee Kustaviin ja varsinkin Puumalan Hurissaloon tosi hiljaiseen paikkaan on ero selkeästi kuultavissa päiväkuuntelussa. Pimeällä ei varmaan sielläkään suuria eroja saa, onpahan henkinen etulyönti kun tietää ettei virtalähde brummaa.  

Olen minä kyllä ihan oikeasti vähän ajatellut tuollaista hyytelöakkua jota puskurilataisi koko ajan, sen luulisi olevan tosi tasasähköä.

Reijo
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
Jukkapa
Ex-jäsen

Vastaus #22 - 11.11.08 - 22:07:17

RJL kirjoitti 11.11.08 - 20:00:22:
Eipähän noita eroja täällä urbaanissa ympäristössä millään kuulekaan mutta kun pari kertaa vuodessa pääsee Kustaviin ja varsinkin Puumalan Hurissaloon tosi hiljaiseen paikkaan on ero selkeästi kuultavissa päiväkuuntelussa. Pimeällä ei varmaan sielläkään suuria eroja saa, onpahan henkinen etulyönti kun tietää ettei virtalähde brummaa.

Olen minä kyllä ihan oikeasti vähän ajatellut tuollaista hyytelöakkua jota puskurilataisi koko ajan, sen luulisi olevan tosi tasasähköä.

Reijo

Joo, noita akkuja saa joskus aika halvalla. Kannattaa kaveerata esim. tiukkoja UPS-vaatimuksia noudattavan firman atk-väkeä. Niiltä taitaa säännöllisin väliajoin vapautua todella laadukkaita lyijyhyytelöakkuja, kröhöm...

Jukka
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
OH6LSL
Majakkamestari

Säätäjähami

Sukupuoli: male
Vastaus #23 - 12.11.08 - 10:51:14

Jukkapa kirjoitti 11.11.08 - 22:07:17:
RJL kirjoitti 11.11.08 - 20:00:22:

Reijo

Joo, noita akkuja saa joskus aika halvalla. Kannattaa kaveerata esim. tiukkoja UPS-vaatimuksia noudattavan firman atk-väkeä. Niiltä taitaa säännöllisin väliajoin vapautua todella laadukkaita lyijyhyytelöakkuja, kröhöm...

Jukka

Tikkakoskella Kasinhännässä löytyy akkuja. Ja vähän muutakin. Nyt kannattaa käydä. Kävin eilen itse.

Janne
Siirry sivun alkuun

WWW   IP on kirjattu
RKA
Majakkasankari

HFFAX- , Navtex- and
NDB- listener

Vastaus #24 - 12.11.08 - 12:37:26

OH6LSL kirjoitti 12.11.08 - 10:51:14:
Tikkakoskella Kasinhännässä löytyy akkuja. Ja vähän muutakin. Nyt kannattaa käydä. Kävin eilen itse.

Janne

Kasinhäntä avoinna ti. ja to., eli huomenna, klo 10.00 - 17.00.

-RKA
Siirry sivun alkuun

Perseus SDR Receiver
SDRPlay
AOR AR 7030,
Eton E1, Sangean ATS909,
Selena B-212,
MiniWhip, 2x ALA-100/M
Diamond X-50N VHF/U
  IP on kirjattu
Jukkapa
Ex-jäsen

Vastaus #25 - 12.11.08 - 13:35:08

Muistakaa sitten: hyytelöakkuja ! Makuja on vain yhtä toistaiseksi Virnistys
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Jukkapa
Ex-jäsen

Vastaus #26 - 12.11.08 - 13:39:30

RKA kirjoitti 12.11.08 - 12:37:26:
OH6LSL kirjoitti 12.11.08 - 10:51:14:

Janne

Kasinhäntä avoinna ti. ja to., eli huomenna, klo 10.00 - 17.00.

-RKA

Mitä se oli se sinun neukkulanka, jota hännästä ostit ? Oiskohan täällä Kalakukkolan bunkkerissa samaa lankaa.

Jukka
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
RKA
Majakkasankari

HFFAX- , Navtex- and
NDB- listener

Vastaus #27 - 12.11.08 - 13:52:42

Jukkapa kirjoitti 12.11.08 - 13:39:30:
Mitä se oli se sinun neukkulanka, jota hännästä ostit ? Oiskohan täällä Kalakukkolan bunkkerissa samaa lankaa.

Jukka

Siellä voi olla vieläkin Tikkakosken myymälässä noin 30 metrin pituisena kelana, langassa on päätevastus ja keraamiset eristimet. Kyselin tuosta langasta myös meidän tietäviltä (Reijo ja kumpp.) muutamilla valokuvilla ja taisin tehdä jokinlaisen Word- tiedoston, jonka (mahdollisisti) Kari siirsi foorumilla pfd- tiedostona.

En itse ole löytänyt ko. tiedostoa (pdf) täältä foorumilta mutta taisin nimetä joksikin "Ruskii"- antenniksi, tai vast.! Löytääkö kukaan jos sitten tuollaista raporttia onkaan laitettu tänne foorumille!

Missäs siellä Kuopion suunnassa olisi tuollainen paikka, josta voisi ohiajellessa käydä katsastamasssa lankoja ja muuta tarpeellista harrasteeseen liittyen Epävarma?

-RKA
Siirry sivun alkuun

Perseus SDR Receiver
SDRPlay
AOR AR 7030,
Eton E1, Sangean ATS909,
Selena B-212,
MiniWhip, 2x ALA-100/M
Diamond X-50N VHF/U
  IP on kirjattu
Jukkapa
Ex-jäsen

Vastaus #28 - 12.11.08 - 14:29:52

RKA kirjoitti 12.11.08 - 13:52:42:
Jukkapa kirjoitti 12.11.08 - 13:39:30:

Jukka

Siellä voi olla vieläkin Tikkakosken myymälässä noin 30 metrin pituisena kelana, langassa on päätevastus ja keraamiset eristimet. Kyselin tuosta langasta myös meidän tietäviltä (Reijo ja kumpp.) muutamilla valokuvilla ja taisin tehdä jokinlaisen Word- tiedoston, jonka (mahdollisisti) Kari siirsi foorumilla pfd- tiedostona.

En itse ole löytänyt ko. tiedostoa (pdf) täältä foorumilta mutta taisin nimetä joksikin "Ruskii"- antenniksi, tai vast.! Löytääkö kukaan jos sitten tuollaista raporttia onkaan laitettu tänne foorumille!

Missäs siellä Kuopion suunnassa olisi tuollainen paikka, josta voisi ohiajellessa käydä katsastamasssa lankoja ja muuta tarpeellista harrasteeseen liittyen Epävarma?

-RKA

http://www.mil.fi/laitokset/kuoasev/myym.dsp

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&text=Myym%C3%A4l%C3%A4n +piha&y=6976519&mode=orto&x=3531784&lang=FI

Jukka

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
OH6LSL
Majakkamestari

Säätäjähami

Sukupuoli: male
Vastaus #29 - 12.11.08 - 15:16:16

[/quote]

Jukka [/quote]

Terve
En huomannut katsoa lankoja, kun oli kerrankin jotain muutakin katsottavaa. Jos tarvii skooppia tai yleismittaria, niin sieltä löytyy.
Se lanka-antenni oli joku neukku ala-VHF värkin säteilijä elementti:
http://langaitis.zenonas-old.radios.fotopic.net/p23970318.html

Kaitsu -3WE tiesi jotain asiasta enemmänkin. Valitettavasti muut linkit maileissa eivät enään toimineet.

Janne
Siirry sivun alkuun

WWW   IP on kirjattu
Sivu: 1 2 3 4 
Koti Koti Ohjeita Ohjeita Suorita Suorita Kirjaudu Kirjaudu REU

Geo Visitors Map