RJL
|
Mitäs muut radion saaneet ovat mieltä? Nyt on muutama kuunteluvuorokausi takana eikä positiivinen ennakkovaikutelma ole muuttunut mihinkään. Käyttöergonomia on yhtä juhlaa. CW-filtteri on tosi tehokas, tuntuu että radio on rikki kun veivaa taajuuksia, mutta sitten kun majakka osuu kohdalle tulee se kuin tyhjästä. Jotenkin tuntuu että CW-pitch pitää säätää korkeammalle kuin itse tottumani 400Hz, käytän nyt 600Hz niin filtterin päästökaista tuntuu olevan parempi. Päästökaistan keskikohtaahan voi kätevästi säätää Twin PBT:n keskinapilla. AM-kuuntelu on ollut yhtä juhlaa. äänenlaatu on parempi kuin millään aikaisemmalla radiollani ja herkkyys on vähintäänkin riittävä. Olen kuunnellut tropiikkibandeja ja sieltä pukkaa mahdottomasti asemia joita en muilla radioilla kuule. Aldon looppivahvistin on hämmästyttävän hyvä, ei tunnu sekoavan kovilla signaaleilla yhtään. Tuosta herkkyydestä hiukan lisää. Nythän on niin että vastaanottimen ensimmäinen aktiivinen aste käytännössä määrää koko systeemin herkkyyden, ja meillä aktiiviantennien käyttäjillä tuo aste on siellä antennissa. Ei ole siis oikein mitään mieltä lähteä viilaamaan varsinaisen vastaanottimen herkkyyttä äärimmilleen, emme voita mitään kun käytetään MiniWhipiä, Wellbrookin tai Aldon looppia. Asia on toinen kun liitämme jonkin passiiviantennin, vaikka beveragen, loopin, langan tai K9AY:n suoraan vastaanottimeen. Silloin kaikki herkkyysparannukset ovat arvossaan. Mutta ei näissä majakkahommissa, itse asiassa monessa antennivahvistimessa on muutaman dB:n vaimennin lähtöpuolella, tämä vastaa sitä keskiaaltojen herkkyydenhuononnusta. Siis olkoon toistaiseksi perusasussaan. Reijo
|