Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
22.11.17 - 00:43:50
REU * EU NDB Logger * .

Sivu: 1 
SDR-kuuntelu? (Luettu 7880 kertaa)
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

SDR-kuuntelu?
26.11.07 - 09:03:38

Vaikka asiaa on käsitelty aikaisemminkin avasin uuden aiheen asian tiimoilta koska topiikki näyttää väkisinkin nousevan pintaan. Isojen poikien puolella joku yritti avata keskustelua SDR-nauhoitusten hyväksyttävyydestä, mutta kuten siellä yleensäkin käy, ampui sisäpiirin ydinryhmä keskustelun hiljaiseksi hyvinkin äkkiä. Onneksi meidän puolella ilmapiiri lienee avoimempi.

Olen aikaisemmin kertonut että en oikein osaa muodostaa kantaani leveäkaistanauhoitekuunteluun ( mikähän olisi fiksu nimi tuolle? ). Tämä pitää edelleenkin paikkansa ainakin siinä tapauksessa että yksittäinen kuuntelija nauhoittaa itselleen ja sitten plarailee seuraavina päivinä nauhoitettaan. En ainakaan osaa tällaista touhua tuomita, vaikka itse en ehkä moista harrastaisi. Itselleni on tärkeätä reaaliaikaisuus, puuputtaja on siellä juuri nyt ja minä olen tässä juuri nyt, me kohtaamme toisemme tällä sekunnilla. Se on minun tapani saada kiksejä, jollain toisella tapa on erilainen. Olen varmasti itsekin hommaamassa SDR-radiota jollain aikataululla, mutta tuskin se toosa tulee kuuntelutapojani muuttamaan. En todellakaan näe mitään hohtoa siinä että kuulisin nauhalta jälkeenpäin jonkin aseman jonka joku muu on kuullut samaan aikaan.

Mutta sitten kun mennään asian pimeämmälle puolelle, osaankin jo muodostaa mielipiteeni. Nimimerkki Risto toikin esille, tosin kieli poskella, mutta kuitenkin, ne puolet joita en kykene hyväksymään SDR-nauhoitekuuntelussa. Lievimmässäkin tapauksessa voidaan omasta nauhoitteesta kaivaa toisen lokauksen perusteella asema esiin, jos minulla on sama taajuus samaan aikaan nauhoitettuna kuin lokauksessakin, kuulen varmaan saman aseman kun oikein pinnistän. Kiusaus tähän on suuri, ei kaikilla mutta joillakin. Pikkusen kun moraali höltyy riittää että on nauhoitus oikealta taajuualueelta oikeaan aikaan. Taannoinen Radiomaailman kirjoitus alkaa käydä toteen.

Hämmästykseni oli suuri kun luin että pahin pelkoni nauhoitteiden myynnistä onkin jo totta. Tuossa ei enää ole mitään järkeä, postimyynnistä saa ostaa kopion ohi menneistä huippukeleistä. Tällainen toiminta pudottaa pohjan kaikenlaisilta rankeilta, on jo pudottanut. Onneksi meidän puolella ei edes ole mitään virallista rankkisysteemiä, ei tarvitse niin tiukkaan miettiä koko asiaa.  

Kuitenkin kannatan ajatusta siitä että jokainen lokaaja ilmoittaisi vapaaehtoisesti kuuntelutapansa, kukin osaa sitten suhtautua lokeihin omalla tavallaan. Yhteismitalliseksi ei eri kuuntelutapoja saa, eikä tarvitsekaan. Kukin kuuntelee omista lähtökohdistaan, mutta annetaan meille kaikille myös mahdollisuus vertailla tuloksia reilusti, kyllä Selenalla kuultu norjalainen vastaa viittä SDR-iranilaista ;>).

-Reijo-
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
RKA
Majakkasankari

HFFAX- , Navtex- and
NDB- listener

Re: SDR-kuuntelu?
Vastaus #1 - 26.11.07 - 09:37:33

En tiedä kuuluuko tämä myös tälle osiolle, kun tuota kokemusta ei ole minulla(kaan) SDR- kuuntelusta. Omalta osaltani on vielä ratkaisematta työnantajan antaman vuosikymmenlahjan käyttökohde, niin tuli mieleen harkita noita "tietokoneohjelmaradiota", mikä sanahirviö kun ei hallitse noita perusteita softaradiossa!

Eli tuli mieleeni harkita hankkia esim WinRadion tai vastaavan, ymmärtääkseni Icom:lla on myös tarjolla ko. vastaanotintyyppiä. Tarkoitan siis tietokoneella (tietokoneessa) olevaa ohjelmaa ja jotakin ohjainpurkkia joka korvaisi lähinnä ANALOOGISEN vastaanottimen! Vertailutasona tietokoneradioon olisi osaltani, että sen kuuntelulliset ominaisuudet tulisi ylittää nykyisen RX:ni Drake R8:n ominaisuudet. Kapeampia filttereitä kuin 500 Hz:nen, signaalikestoa, etc.. Siis ei mitään laajakaistavastaanotinta vaan perinteistä kuuntelua mahdollistavaa RX- versiota tietokoneelle!

Tietävät auttakoon minua vaikka "yksityisesti" laittamalla meiliä os. raimo.j.karjalainen(at)jippii.fi, tai sitten vastaamalla tälle osiolle!

-RKA
Siirry sivun alkuun

Perseus SDR Receiver
SDRPlay
AOR AR 7030,
Drake R8 + Datong FL-3 Audio Filter,
Eton E1, Sangean ATS909,
Selena B-212,
MiniWhip, 2x ALA-100/M
Midland Sky Band 25-1300 MHz,
Diamond X-50N VHF/U
  IP on kirjattu
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Vastaus #2 - 26.11.07 - 10:14:11

Noissa softaradioissa taitaa kaikissa olla sitä samaa ongelmaa, etteivät oiken suuria signaaleja kestä, kun ovat etupäästään kovin leveitä. vaatinevat siten jotain preselektoria parhaimpaan tulokseen pääsemiseksi. Taitaa tämä uusi Perseus olla poikkeus, siinä on kunnon filtterit myös etupäässä.

Mitä taas siihen koko bandin nauhoittamiseen ja myöhemmin kuuntelemiseen,  olen Reijon kanssa samaa mieltä.  
Onko se nyt laitaa, että talletaan koko bandia kovalevylle ja kun joku joskus sanoo että kuuli sitä ja sitä asemaa silloin ja silloin, ei muuta kun kaivetaan tuo tallennus esiin vaikka vuoden päästä, keltaan siihen ajankohtaan ja taajuudelle ja kas, sieltähän se uusi asema tuli taas lokiin.

Sen ymmärrän kyllä, että juurikin kuunteluhetkellä tallennetaan kuunneltavaa taajuutta ja jos ei aseman tunnuksesta saada kunnolla selvää, voidaan tallenteesta kuunnella useampikin kerta samaa kohtaa varmuuden saamiseksi.

Itse en ole koskaan tallentanut nauhoille tai kovalevylle audiota myöhempää tarkastelua varten, jos se ei juuri nyt kuulu, kuuluupahan joskus toisella kertaa.

Tuota SpectrumLabin tallennustakin käytän yön yli tarkkailuun, jotta tietäisin mihin aikaan joku majakka olisi kuultavissa....jos olisi. Kuuntelen sitten seuraavana yönä samaa taajuutta samaan aikaan ja toivon että asema kuuluisi silloinkin...

Ja näköjään silti korva on usein softaa parempi, nytkin CLE99:n aikana oli monta asemaa samalla taajuudella, spektrisoftat näyttivät vain tasaista viivaa, mutta silti korvilla siitä pystyi amplitudivaihtelusta tms. johtuen poimimaan kutsun esiin....tosin tässäkin oli lievä huijauksen maku, kun tiesin mitä kutsua piti kytätä. Aivan ummikkona jaksolle sattuessa tuskin olisin vinkunasta mitään erottanut.

Onneksi tässä utilitykuuntelussa "kilpaillaan" vain itsensä kanssa eikä meillä ole mitään ranking-listoja tai paremmuusjärjestyksiä.....

Kari
Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
Statistic 2090 NDB's logged
FMTVDX
Sähköposti   IP on kirjattu
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

Vastaus #3 - 26.11.07 - 10:40:10

Juu, eipä tässä kukaan pysty mitään absoluuttisia totuuksia jakelemaan eikä tuomioita jakelemaan. Esimerkiksi minun moraaliini mahtuu hyvin se että en kuule asemaa vaan näen sen pelkästään näytöllä, nytkin viikonloppuna tuli pari puuttuvaa ruotsalaista niin etten niitä kuullut mutta ruudulla ne olivat sataprosenttisesti tunnistettavissa. Yksi niistä oli sellainen että vinkin sain Jarnon lokista, tämäkään ei tuo tunnontuskia. Itselläni on myös kantavana ideana kuuntelutapahtuman reaaliaikaisuus ajallisesti ja taajuudellisesti, idiä voi sitten myöhemmin höylätä nauhalta tai ruudulta selvemmäksi.  

Joku esittikin isojen poikien puolella osuvan vertauksen: On iso ero katsooko futiksen MM-loppuottelua suorana tai nauhalta. Samanlainen fiilisero on minusta luomukuuntelulla ja nauhakuuntelulla, oli se nauha sitten analoginen tai SDR:n laajakaista.

-Reijo-
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

Vastaus #4 - 26.11.07 - 10:55:30

RKA kirjoitti 26.11.07 - 09:37:33:

Eli tuli mieleeni harkita hankkia esim WinRadion tai vastaavan, ymmärtääkseni Icom:lla on myös tarjolla ko. vastaanotintyyppiä. Tarkoitan siis tietokoneella (tietokoneessa) olevaa ohjelmaa ja jotakin ohjainpurkkia joka korvaisi lähinnä ANALOOGISEN vastaanottimen! Vertailutasona tietokoneradioon olisi osaltani, että sen kuuntelulliset ominaisuudet tulisi ylittää nykyisen RX:ni Drake R8:n ominaisuudet. Kapeampia filttereitä kuin 500 Hz:nen, signaalikestoa, etc.. Siis ei mitään laajakaistavastaanotinta vaan perinteistä kuuntelua mahdollistavaa RX- versiota tietokoneelle!

-RKA

Tässä mielessä haaveilen itsekin tietokoneradiosta, analogisen radion korvike jossa on rajaton määrä filttereitä ja notcheja sekä muita kuuntelua helpottavia kilkkeitä. Tuo Perseus vaikuttaisi aika hyvältä vaihtoehdolta, siinä saattaa dynamiikka riittää koska etupäässä on selektiivisyyttä ja signaali syötetään suoraan A/D-muuntimelle ilman ylimääräisiä sekoituksia. SDR-iq on siinä mielessä myös terve radio, tosin selektiivisyys puuttuu joten siihen joutuu eteen liittämään alipäästösuotimen. Taidan itse kuitenkin vielä pidätellä, vuoden päästä on tarjonta varmaan jo suurempi ja hinnatkin tulevat alemmas, tuollaisen radion tuotantokulut eivät montaa kymmentä euroa ole joten jäädään mielenkiinnolla odottelemaan.

-Reijo-
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
RKA
Majakkasankari

HFFAX- , Navtex- and
NDB- listener

Vastaus #5 - 26.11.07 - 11:14:32

[quote author=RJL link=1196060618/0#4 date=1196067330]RKA kirjoitti 26.11.07 - 09:37:33:

Tuo Perseus vaikuttaisi aika hyvältä vaihtoehdolta, siinä saattaa dynamiikka riittää koska etupäässä on selektiivisyyttä ja signaali syötetään suoraan A/D-muuntimelle ilman ylimääräisiä sekoituksia. ... Taidan itse kuitenkin vielä pidätellä, vuoden päästä on tarjonta varmaan jo suurempi ja hinnatkin tulevat alemmas, tuollaisen radion tuotantokulut eivät montaa kymmentä euroa ole joten jäädään mielenkiinnolla odottelemaan.

-Reijo-

Tässä kustannuskorvaustapauksessa pitäisi löytää radion myyjäksi "tehdasvalmisteinen" toimittaja, tässä pelataan maksusitoumusten ja muiden mm. verotuskäytännön antamien rajojen mukaisesti. Yrityksen laskutukset pitäisi olla ALV:en ja muiden osalta normaalien maksukäytäntöjen mukaan suoritettu, jne. Joten joku perinteinen hankintakanava lienee käyttökelpoinen kuin "kimppatilaukset" ulkomailta!

-RKA
Siirry sivun alkuun

Perseus SDR Receiver
SDRPlay
AOR AR 7030,
Eton E1, Sangean ATS909,
Selena B-212,
MiniWhip, 2x ALA-100/M
Diamond X-50N VHF/U
  IP on kirjattu
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

Vastaus #6 - 26.11.07 - 11:45:01

Kyllähän tätä Perseusta myydään Euroopassa monessakin vähittäismyymälässä, kuukkeliin vaan hakusanoiksi perseus +sdr niin alkaa löytymään.

-Reijo-
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
OH7PS
Suurmestari

KP20af

Vastaus #7 - 26.11.07 - 19:58:50

Täältäkin ehdoton ääni livekuuntelulle.

73 Pena
Siirry sivun alkuun

SDRIQ, RSP2pro, G5RV, MiniWhip.
Sähköposti WWW   IP on kirjattu
OH7PS
Suurmestari

KP20af

Vastaus #8 - 07.09.10 - 16:29:48

Jokos me ollaan päästy konseksukseen siitä, että asemien blokkaus tallennuksesta on kaikin puolin rookeri tapa?  
Näyttää vaan hassulta kun logauksissa samalla kellonajalla voi olla useampikin asema - käteväähän se on kyllä, en kiellä.  
Sopis kyllä meikeläiselle kun yöuni tuntuu tulevan aina vaan tarpeellisemmaksi mutta iltabongaustahan tässä on vaan harrastettukin ja livenä.

73 Pena  
Vieläkinkin vastaanotinta vailla
Siirry sivun alkuun

SDRIQ, RSP2pro, G5RV, MiniWhip.
Sähköposti WWW   IP on kirjattu
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Vastaus #9 - 07.09.10 - 17:33:41

Kyllä minä livekuuntelullakin saan lokiini monta asemaa samalle minuutille,,,,,,

Mutta kyllä se minusta on nykyaikaa lokailla asemia nauhoituksistakin, Loggerilla on eri juttu, siellä pelataan reaaliajassa, Tälle syksylle ei vielä tosin ole loggerkausi alkanut Hymiö

Kari (tällä kertaa Hotelli Tammerista)
Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
FMTVDX
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

Vastaus #10 - 07.09.10 - 17:58:05

Piti oikein lukea omat aikaisemmat kirjoitukset aiheesta. Eipä ole omat ajatukset muuttuneet mihinkään aiheen tiimoilta vaikka SDR-radio nyt onkin. Minulle kuulemisen reaaliaikaisuus on tärkeä osa touhun viehätystä, en jaksa millään innostua nauhoituksien höyläämisestä, oli sitten kyse yhden taajuuden kasettinauhoitus taikka megahertsin kaistanauhoitus. Vanha mikä vanha.

Tämä on sitten valitettavasti johtanut siihen että kuulemisiaan ei viitsi lokata näkyville, saavutukset näyttävät olemattoman köyhille verrattuna nauhalokaajiin. En tiedä olisiko tässä paikka kahdelle eri sarjalle, luomukuuntelijat ja yleisluokka missä kaikki on sallittua?

Sinänsä minulla ei ole mitään nauhakuuntelua vastaan, tämähän on harraste jonka etiikan jokainen voi määritellä itselleen sopivaksi, ei tässä kukaan ole toista parempi määrittämään yleisiä moraalisääntöjä. Omaankin kuuntelutyyliini mahtuu mainiosti SDR:n panoraamanäytön käyttö, ei sillä mitään sen kummempia perusteita ole, minusta vaan tuntuu siltä.
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Vastaus #11 - 07.09.10 - 18:07:09

RJL kirjoitti 07.09.10 - 17:58:05:

Tämä on sitten valitettavasti johtanut siihen että kuulemisiaan ei viitsi lokata näkyville, saavutukset näyttävät olemattoman köyhille verrattuna nauhalokaajiin. En tiedä olisiko tässä paikka kahdelle eri sarjalle, luomukuuntelijat ja yleisluokka missä kaikki on sallittua?

...mutta hei, eihän tässä mitään kilpailua ole....arvostan ihan yhtä paljon Suomenlahdelta kuultua majakkalaivaa kuin vaikka Iranilaisia lentomajakoita. Monella meillä radioamatööritaustaisilla tuntuu olevan kaukoasemat ainoita, joilla on merkitystä....

Tästä nyt varmaan joku jo ottaa herneen nenään, mutta kyllä minusta jokainen kuultu asema on laulun arvoinen.

Kytkin eilen ekaa kertaa Perseukseen sähköt kesä jälkeen ja virittelin ALA:n piuhat käyttöön. Heti sieltä kuului LK Tallinnasta ja ESP Espoosta. Hieno tunne kun taas jotain kuului

Kari
Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
FMTVDX
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

Vastaus #12 - 07.09.10 - 19:33:59

Ei minulla ole mitään kilpailua vastaan, melkein pikemminkin päinvastoin. Olen joskus pohdiskellut olisiko enemmän hyötyä vai haittaa jos utilityssäkin otettaisiin käyttöön jonkinlainen rankkisysteemi, voisi ehkä antaa lisää uskottavuutta perinteisen DX-porukan piirissä? Vai kävisikö niin että touhu menettäisi nykyisen henkensä joka kuitenkin on vielä leppoisa?  

Jos rankkaamiseen mennään olisin ehdottamassa avointa ja luomusarjaa, miten ne sitten määritelläänkin. Olen vähän aavistellut että perinteisellä puolella rankki-innostus aikoinaan romahti kun kuittauksia alettiin hankkia millä konstilla hyvänsä, vaikka tunkeutumalla asemalle ja tingattiin QSL siivoojalta. kevyemmän luokan kuuntelijat äänestivät jaloillaan. Ehkä asiaa kannattaisi miettiä kansainväliselläkin palstalla, paras olisi jos saataisiin kansainväliset säännöt. Tai sitten unohdetaan koko asia.
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
VHI
Ex-jäsen

Vastaus #13 - 07.09.10 - 20:13:03

Kyllä meikäläinenkin kohdallaan miettinyt kuuntelun olemusta sdr-radioiden tultua mukaan. Etenkin bc-kuuntelijoiden puolella on sdr-radioiden tuomat uudet mahdollisuudet hyödynnetty melko lailla perusteellisesti. Lapin peditioneilla on käsittääkseni jokaiselle antennille oma sdr, jotka tallentavat kaiken mitä bandilla kuuluu. Kuuntelijat kai ovat nykyisin peditionpaikalla enempi koneenkäyttäjinä ts katsovat että tekniikka pelaa ja vaihtavat uusia kovalevyjä kehiin sitä mukaan kun entiset täyttyvät tallenteista. Varsinainen kuuntelu sitten tapahtuu jälkikäteen kotona valtavaa tallennemäärää penkomalla. Lokiin tupsahtelee asemia parinkin vuoden takaa kun moneen kertaan höylätyltä tallenteelta on kuin onkin vielä löytynyt uusi asema. Muita uutuuksia on myös lokaukset, jotka on kuultu kotona mutta netin yli etänä toisen maantieteellisesti sopivammassa asemassa maata asuvan kuuntelijan laitteiston kautta.

Lopputulemana olen kuitenkin todennut että jokainen harrastakoon kuuntelua omalla tavallaan, ei minulla ole siihen mitään sanomista. Itse olen livekuuntelija, joka on vasta pari kertaa kokeillut tallennekuuntelua. Enemmälti en sitä ole toistaiseksi harrastanut, koska en kuitenkaan ehdi/jaksa tallenteita jälkikäteen penkoa ja tuskinpa tulevaisuuskaan sitä asiaa muuttaa niin kauan kuin olen nykyisissä työhommissa.  

Vertauskuvallisesti livekuuntelu on kuin onkimista ja tallennekuuntelu verkkokalastusta. Kummallakin on kannattajansa ja harrastajansa ja halutessaan kiistelyä voi jatkaa ikuisuuksiin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
TSM
Suurmajakkamestari

Beaconist  OH1TSM

Vastaus #14 - 07.09.10 - 21:13:48

Samoilla ajatuksilla, jokainen valitkoon tyylinsä.

Ja jos kilpailua ja SDXL-rankkia kaipaa, niin tuolta listasta www.classaxe.com/dx/ndb/reu/?mode=listener_list
kun klikkaa esim. NDB-saraketta, niin johan löytyy kisailua...

Hyvää kauden alkua jokaiselle itsekullekin.   Hymiö

73s
Teijo
Siirry sivun alkuun

2x Perseus SDR, ALA100 loop 5 x 4 m
- at pedition 12 x 1000 m beverage
  IP on kirjattu
RKA
Majakkasankari

HFFAX- , Navtex- and
NDB- listener

Vastaus #15 - 07.09.10 - 22:53:15

TSM kirjoitti 07.09.10 - 21:13:48:
Samoilla ajatuksilla, jokainen valitkoon tyylinsä.

Ja jos kilpailua ja SDXL-rankkia kaipaa, niin tuolta listasta www.classaxe.com/dx/ndb/reu/?mode=listener_list

Hyvää kauden alkua jokaiselle itsekullekin.   Hymiö

73s
Teijo

Harrastan "perinteistä" livekuuntelua myös täällä Utility- kuuntelussa, kuin perus DX- kuuntelussakin, viimeksi BC- asemia raportointimielessä olen kuunnellut vuonna 2004  Nolostunut.

Perseus on ollut päällä muutaman illan, ALA:t (2x) on jotenkin rikki  Nolostunut Nolostunut Nolostunut,

Reikäbalunrunkoja "käämin" juuri eilen viisi kpl  Hymiö, joten uusia baluneita värkkäillään kovasti!

Nauhoituskuuntelua harrastan vain SeaTTY:n osalta "kuunnellessani" Navtex- asemia! Joskus livenä on tullut kuitenkin japseja ja korealaisia! Navtex- asemia on helppo raportoida suoraan ohjelmakohdat Copy-Paste:lla rapoon ja peruspostilla rapot asemille, hyvin ovat vastailleet!

Muuten tuon linkin mukaan minulta "puuttuu" noin 97 NDB asemaa verrattuna omaan kirjanpitoon  Silmänisku!

-RKA

Siirry sivun alkuun

Perseus SDR Receiver
SDRPlay
AOR AR 7030,
Eton E1, Sangean ATS909,
Selena B-212,
MiniWhip, 2x ALA-100/M
Diamond X-50N VHF/U
  IP on kirjattu
Leori
Majakkamestari

KP12FQ

Sukupuoli: male
Vastaus #16 - 08.09.10 - 01:11:20

Viereinen pelto on ollut jo parina iltana antennijohdon sijoituspaikkana sekä Perseuksesta ja IC-735:stä on pölyt imuroitu.
Uusia häiriölähteitäkin on lähistöltä löytynyt,joten ferriittejä on asetettu johtoihin ja laajakaistamuuntajia on käämitty.

Kuuntelu reaaliaikaisesti tai tallennukselta on samantyyppistä kuin toisessa harrastuksessani,nimittäin perhosia havainnoidessa.
Itse huomioin vain elävät yksilöt enkä käytä kerääviä pyydyksiä.
Nämä ovat jokaisen omia päätöksiä eikä siinä ole mitään valitettavaa,jos tekniikkaa käytetään hyväksi.

Oma ajankäyttö ei vain salli kuuntelua/muuta workkimista täysipäiväisesti,joten radiot ovat päällä vain halutessani.
Silti on satoja laji-/majakkahavaintoja harrastuksissa tullut.
Perhosista pyrin ottamaan kuvan ja majakasta kuvaruutukaappauksen,jossa näkyy taajuus/päiväys sekä signaali/tunnus.

Muutama päivä sitten tietokoneenjohtoja siirtäessäni kaadoin fyysisesti irtokiintolevyn,joka sisälsi kaikenlaisia kuva- ja äänitallennuksia.Siinä meni aika paljon tallenteita bittitaivaaseen,koska mikään tietokoneistani ei enää tunnista kyseistä kiintolevyä.

Ei jäänyt kuin muistikuvia ja nekin hataria..
Siirry sivun alkuun

OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Vastaus #17 - 08.09.10 - 19:23:16

TSM kirjoitti 07.09.10 - 21:13:48:

Oho Hymiö ja tuosta näkyy vielä puuttuvan noin 250 asemaa, jotka omassa lokissani löytyy... Nolostunut

Kari
Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
FMTVDX
Sivu: 1 
Koti Koti Ohjeita Ohjeita Suorita Suorita Kirjaudu Kirjaudu REU

Geo Visitors Map