RKA kirjoitti 19.10.08 - 09:33:25:Kiitokset tärkeästä muistutuksesta!
Nyt kun niitä ALA- antenneja alkaa saapumaan meille Utility- kuuntelijoille, niin olisi mukava saada muutama vinkki ainakin antennilangan mitoituksesta ja eri tyypeistä (langan), jotka voivat mahdollisesti vaikuttaa antennilangan pituuden arvoon, etc.
Haluaisin itse opastusta ALA-100M:n antennilangan mitoituksesta ja (parhaiten) soveltuvasta lankatyypistä ko. antenniin.
Jos antennin boksin liittimet ovat joko BNC- tai UHF- liittiillä varustettu, niin minulla on useita erilaisia RG174- koaksiaalikaapeleita BNC- liittimilla varastossa, ja UHF- adaptereitakin on "riittävästi"!
-RKA
Mitoitus ei liene millään tavalla kriittinen näillä virittämättömillä loopeilla. Kun muistetaan että loopin antama jännite on suoran verrannollinen loopin pinta-alaan, kannattaa pyrkiä mahdillisimman suureen pinta-alaan. Kuitenkin vastaan tulee vahvistimen kyky käsitellä vahvoja signaaleja joten raja tulee siellä vastaan, samoin kuin tietenkin ympäristön vaatimuksissa. Melkoista kompromissia näyttää olevan.
Eristyksellä tai sen puutteella ei varmaan ole mitään merkitystä, ainakaan missään ei ole raportoitu mitään vaikutusta lukuunottamatta resonanssiantennien mitoitusta, mutta tässä sillä ei ole merkitystä. Langan paksuus sen sijaan saisi olla kohtalaista koska ohuen langan ohminen vastus lisätään suoraan antennin häviövastuksiin. Pikkuloopeillahan käytetäänkin reilua putkea, kyllä minä 100M:llä laittaisin jotain 1,5-neliöistä lankaa tai voisihan sitä kokeilla RG-58 ulkovaippaakin? Omaan tulevaan ALA100:een aion laittaa vähän alakanttiin menevää 0,75-neliöistä ohutsäikeistä kytkentäjohtoa, sitä kun sattuu olemaan.
Reijo