Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
14.10.19 - 02:01:51
REU * EU NDB Logger * .

Sivu: 1 2 
ALA- antennit (Luettu 14242 kertaa)
Jukkapa
Ex-jäsen

Re: ALA- antennit
Vastaus #15 - 14.10.08 - 15:34:40

RKA kirjoitti 13.10.08 - 18:53:13:
RJL kirjoitti 13.10.08 - 18:41:26:
OH7PS kirjoitti 13.10.08 - 13:12:40:
Siis olisin pikana tilaamassa Andyltä kamaa.

ALA1530 looppeja, ALA100'sia tai M'iä ja
niitä esivahvareita http://www.wellbrook.uk.com/preamp.html.

Kiinnostuneet voivat ilmoittautua pikana. Hymiö

73 Pena

Juu, mulle edelleen mielummin se ALA100 tai 100M:kin kelpaa. Mulla on mennyt hermot ja into tämän paikallisen krohinan kanssa. Jospa ALA auttais edes vähäsen. Varaan myös sen esivahvarin kun se on niin halpa.

Reijo

Mikä erot ALA100:lla ja ALA100M:llä, M kestää paremmin häiriöitä?

-RKA

Minulla on tuo 100M ja kyllä se sietää ainakin 2,5 m kanttiinsa olevan loopin. Mutta jos ennestään on ämmä, niin pelkkä satanen riittää ;=)

Tuohon ylempään jutusteluun mieskunnosta: siirtolapuutarha-/rivari-/omakotitalopihalle varjohiippaa kasvamaan, niin etuvahvistimen tarve kuulema häipyy.

Jukka
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

Vastaus #16 - 15.10.08 - 11:52:17

Mitenkäs Pena olit ajatellut tilauksen aikataulua, olen lähdössä viikoksi 45 Vuokattiin, ei taida keritä ALA mukaan?

Reijo
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
OH7PS
Suurmestari

KP20af

Vastaus #17 - 15.10.08 - 12:40:51

RJL kirjoitti 15.10.08 - 11:52:17:
Mitenkäs Pena olit ajatellut tilauksen aikataulua, olen lähdössä viikoksi 45 Vuokattiin, ei taida keritä ALA mukaan?

Reijo

Moi

Kyllä pitäs ehtiä. Tilaus tehty maanantaina (3x100 ja 3xM ja 4xPreAmp). Tällä viikolla lupas laittaa osan kamoista ja loput seuraavalla.

73 Pena

p.s. Ekassa satsissa tulee 1xM ja 2x100 ja 3xPreAMp
Siirry sivun alkuun

SDRIQ, RSP2pro, G5RV, MiniWhip.
Sähköposti WWW   IP on kirjattu
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

Vastaus #18 - 17.10.08 - 11:49:46

No hyvä, vaikka viime vuonna paikka osoittautui häiriöttömäksi MW:kin. Tosin revontulet tekivät silloin tepposet ja kuuluvuus oli muuten vaan huono.

Kotona oli eilen siinä kuuden aikoihin Icomin S-mittarin mukaan S7 kohina ja pörinä koko NDB-bandilla, kuuntele siinä sitten. Ei se aina noin voimakas ole, myöhemmin illalla painuu jotenkin alemmas, mutta onpahan ainakin henkinen este kuuntelulle. Toivottavasti ALA auttaa.

-Reijo-
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
Jukkapa
Ex-jäsen

Vastaus #19 - 18.10.08 - 22:57:04

OH7PS kirjoitti 15.10.08 - 12:40:51:
RJL kirjoitti 15.10.08 - 11:52:17:

Reijo

Moi

Kyllä pitäs ehtiä. Tilaus tehty maanantaina (3x100 ja 3xM ja 4xPreAmp). Tällä viikolla lupas laittaa osan kamoista ja loput seuraavalla.

73 Pena

p.s. Ekassa satsissa tulee 1xM ja 2x100 ja 3xPreAMp

Muistakaapa sitten 100M:n ostajat: Miinus on keskellä siinä 12 V:n jännite sisääntulossa !

Jukka
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
RKA
Majakkasankari

HFFAX- , Navtex- and
NDB- listener

Vastaus #20 - 19.10.08 - 09:33:25

Kiitokset tärkeästä muistutuksesta!

Nyt kun niitä ALA- antenneja alkaa saapumaan meille Utility- kuuntelijoille, niin olisi mukava saada muutama vinkki ainakin antennilangan mitoituksesta ja eri tyypeistä (langan), jotka voivat mahdollisesti vaikuttaa antennilangan pituuden arvoon, etc.

Haluaisin itse opastusta ALA-100M:n antennilangan mitoituksesta ja (parhaiten) soveltuvasta lankatyypistä ko. antenniin.

Jos antennin boksin liittimet ovat joko BNC- tai UHF- liittiillä varustettu, niin minulla on useita erilaisia RG174- koaksiaalikaapeleita BNC- liittimilla varastossa, ja UHF- adaptereitakin on "riittävästi"!

-RKA
Siirry sivun alkuun

Perseus SDR Receiver
SDRPlay
AOR AR 7030,
Drake R8 + Datong FL-3 Audio Filter,
Eton E1, Sangean ATS909,
Selena B-212,
MiniWhip, 2x ALA-100/M
Midland Sky Band 25-1300 MHz,
Diamond X-50N VHF/U
  IP on kirjattu
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

Vastaus #21 - 19.10.08 - 11:45:14

RKA kirjoitti 19.10.08 - 09:33:25:
Kiitokset tärkeästä muistutuksesta!

Nyt kun niitä ALA- antenneja alkaa saapumaan meille Utility- kuuntelijoille, niin olisi mukava saada muutama vinkki ainakin antennilangan mitoituksesta ja eri tyypeistä (langan), jotka voivat mahdollisesti vaikuttaa antennilangan pituuden arvoon, etc.

Haluaisin itse opastusta ALA-100M:n antennilangan mitoituksesta ja (parhaiten) soveltuvasta lankatyypistä ko. antenniin.

Jos antennin boksin liittimet ovat joko BNC- tai UHF- liittiillä varustettu, niin minulla on useita erilaisia RG174- koaksiaalikaapeleita BNC- liittimilla varastossa, ja UHF- adaptereitakin on "riittävästi"!

-RKA

Mitoitus ei liene millään tavalla kriittinen näillä virittämättömillä loopeilla. Kun  muistetaan että loopin antama jännite on suoran verrannollinen loopin pinta-alaan, kannattaa pyrkiä mahdillisimman suureen pinta-alaan. Kuitenkin vastaan tulee vahvistimen kyky käsitellä vahvoja signaaleja joten raja tulee siellä vastaan, samoin kuin tietenkin ympäristön vaatimuksissa. Melkoista kompromissia näyttää olevan.

Eristyksellä tai sen puutteella ei varmaan ole mitään merkitystä, ainakaan missään ei ole raportoitu mitään vaikutusta lukuunottamatta resonanssiantennien mitoitusta, mutta tässä sillä ei ole merkitystä. Langan paksuus sen sijaan saisi olla kohtalaista koska ohuen langan ohminen vastus lisätään suoraan antennin häviövastuksiin. Pikkuloopeillahan käytetäänkin reilua putkea, kyllä minä 100M:llä laittaisin jotain 1,5-neliöistä lankaa tai voisihan sitä kokeilla RG-58 ulkovaippaakin? Omaan tulevaan ALA100:een aion laittaa vähän alakanttiin menevää 0,75-neliöistä ohutsäikeistä kytkentäjohtoa, sitä kun sattuu olemaan.

Reijo
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
RKA
Majakkasankari

HFFAX- , Navtex- and
NDB- listener

Vastaus #22 - 19.10.08 - 15:26:11

Minulla olisi mahdolliseti käytössä muutama kuuden metrin salko 6 mm:n alumiiniputkea, seinämävahvuus on noin 1 mm. Joskus teimme tuosta tangodta kahden metrin yageja!

Voisiko tuosta taivutella sopivan kokoiseen kolmion tai neliön, tarvittaessa siis useammasta kuuden metrin salosta!

-RKA
Siirry sivun alkuun

Perseus SDR Receiver
SDRPlay
AOR AR 7030,
Eton E1, Sangean ATS909,
Selena B-212,
MiniWhip, 2x ALA-100/M
Diamond X-50N VHF/U
  IP on kirjattu
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

Vastaus #23 - 19.10.08 - 15:53:16

Mikä ettei, sen voin taata että syntyvä looppi ei ole huonompi kuin samankokoinen langasta tehty, mutta en osaa takuuta antaa kuinka paljon parempikaan se olisi. Onpahan ainakin henkinen yliote lankaäijiin verrattuna.

Reijo
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Vastaus #24 - 19.10.08 - 15:57:30

Kuinkahan Raimo meinaa saada sen pysymään kasassa? 6mm putki on aika lerjua....

Itse suunnittelin tehdä 16mm kevyestä, sähkömiesten käyttämästä alumiiniputkesta, mutta ei skään kestä vaapaastiseisovana, nurkista pitäisi narut laittaa ja silloin onkin sama vaikka käyttää ohkasta lankaa.

Omani on 1mm AJ:tä

Kari
Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
Sähköposti   IP on kirjattu
RKA
Majakkasankari

HFFAX- , Navtex- and
NDB- listener

Vastaus #25 - 19.10.08 - 16:43:13

Tietenkin yritän tukea, ongenvapoja on ostettu reserviin pinollinen varastoon, mutta kunhan saadaan boksi ensin kotiin, mitoitellaan ja rakennetaan sitten.

Tämä päivä onkin mennyt pienessä vesisateessa "purkaen" humalamajaa (kasvi sellaista) ja MiniWhip- antennin kaapeleita mittailessa. Huomasin nimittäin eilen, että ykkös- MW onkin pimentynyt ja tutkimuket alkoi heti aamukahvin jälkeen. Vaihdoin ensi toisen antennielementin, ei vaikutusta, mittasin 40 metrisen kaapelin arvot ja oikosulussahan se oli, eikun purkamaan ja kerälle ja huomenna kerä töihin, josko joku puristaisi toiseen päähän uuden liittimen, noin kahden metrin etäisyydellä kaapelin päästä löytyi selvä rikkouma. Pitää vielä tutkia lähemmin illalla. Onneksi toinen MW oli samalla korkeudella, joten homma jatkuu.

Trojalaisten hyökkäyskin juuri koettiin yhteen tietokoneeseen kohdistuen (Navtex- valvontakone), joten "hommaa" on piisannut tarpeeksi kuluneelle päiväksi!

-RKA
Siirry sivun alkuun

Perseus SDR Receiver
SDRPlay
AOR AR 7030,
Eton E1, Sangean ATS909,
Selena B-212,
MiniWhip, 2x ALA-100/M
Diamond X-50N VHF/U
  IP on kirjattu
VHI
Ex-jäsen

Vastaus #26 - 20.10.08 - 21:45:54

ALA100M saapui lopulta tänään parin viikon odottelun jälkeen. Se ei se Andy aina ole kovinkaan rivakka noissa toimituksissaan  Silmänisku Oli tarkoitus laittaa hätväin pystyyn alkuillasta kun vielä oli valoisaa, mutta miten lie Viipurin reissu sen verran väsyttänyt että töiden jälkeen tuli otettua reilun parin tunnin päiväunet enkä sitten viitsinyt lähteä pimeässä ulos touhuamaan. Huomenna uusi yritys...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
OH7PS
Suurmestari

KP20af

Vastaus #27 - 21.10.08 - 17:40:37

RKA ja RJL - Laitattekos vielä mulle osotteet vaikka s-postina.
Tänään saapuneessa erässä oli teitin vermeet.

bps ätti oh7ps piste com

73 Pena
Siirry sivun alkuun

OH7PS
Suurmestari

KP20af

Vastaus #28 - 28.10.08 - 18:38:19

Vapaana 1x100 ja 1x100M sekä 3x 17dB preamppi.

Pena
Siirry sivun alkuun

Sivu: 1 2 
Koti Koti Ohjeita Ohjeita Suorita Suorita Kirjaudu Kirjaudu REU

Geo Visitors Map