Kaikki eivät halua käydä Facebookissa, joten kopioin sieltä Ilpon, IJL:n luvalla tänne:
Uudenlaista keittiötoimintaa.
Aloitin kokeilun jota on jo kohta puoli vuotta pitänyt tehdä.
Elikä kokeilla pehmeneekö ALA-1530-antennin valuhartisit kun niitä tarpeeksi keittää. Maalinpoistoaineella tms. ei sanut mitään aikaan. Keitetään nyt muutama tunti kun emäntäkään ei ole hellan vieressä hääräämässä.
Pitäisi nähdä sisuskalujen toteutus jotta sitten voisi sanoa onko niissä mitään ihmeellistä.
Toimintakykyä ei niillä tarvitse olla kunhan pystyy päättelemään osat ja kytkennän.
Tämä on kuin CSI:ssä tai Lentoturmatutkinnassa telkkarissa...
Oli tuo valuhartsi ainakin tuossa virransyöttöpulikassa pehmennyt senverran 3,5 tunnin keittämisessä, että sain alettua purkamisen veistä ja pihtejä käyttäen.
Semmoiselta asetelmalta näyttää, että olisin itsekin piilottanut.
Tässä yksikössä ei ole mitään ihmeellistä kuten oli oletuskin.
Tähän mennessä on löytynyt yksi lyytti, pari konkaa ja kuristin eli ihan tyypillinen juttu.
Saas sitte nähdä onko paksumpi pulikka joka on ollut itse antennissa vaikeampi.
Nyt siirryin ALA-1530 purkamisessa itse antennissa olevaan vahvistinosaan.
Keittäminen ei pehmentänyt riittävästi tätä palikkaa ja niinpä olen nyt varovasti lämmitellyt pulikkaa vähin erin kuumailmapuhaltimella ja poistanut veitsellä massaa sitä mukaa.
Sisältä paljastuu verolevylle tehty kytkentä. Kovin on protoasteen oloista tämmöinen rakennustapa tuotteessa jota markkinoidaan koko maailmaan.
Homma jatkuu nyt hyvin varoen jotta kytkentä ja komponentti merkinnät säilyvät ehjinä - toivottavasti.
Jatkoin ALA-1530 purkamista pienemmällä Aouyen kuumailmapuhaltimella. Aiemmin tein hommaa isommalla Steinelillä.
Toisessa kuvassa on nuolilla merkattu kaksi muovikuorista puolijohdekomponenttia jotka pikkuhiljaa paljastuvat.
En vielä tiedä ovatko tavallisia transistoreja, fettejä vai mitä.
Yhdessä kolmesta jalasta näyttää olevan kummassakin ferriittihelmi.
ALA-1530 purkaminen etenee. Sain irrotettua ison konkan jo lopputuloksena näyttää olevan varsin vähän komponentteja sisältävä kytkentä.
Kahden transistorin tyyppikin on nyt selvillä ja se on ZTX327. Toisen kuori vahingoittui purkaessa, mutta toisesta on teksti selvästi luettavissa.
Vielä on vähän poistoa jatkettava ennenkuin pääsee kytkennän selvittämään. Todennäköisesti se on hyvin tavanomainen.