Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
19.03.24 - 04:04:58
REU * EU NDB Logger * .


Sivu: 1 2 
Kapea audiofiltteri (Luettu 20660 kertaa)
OH5YW
Pääkäyttäjä
*****


NDB-listener

Viestejä: 3057
Re: Kapea audiofiltteri
Vastaus #15 - 03.11.08 - 08:11:55
 
.
Minulla tuo MFJ-784B DSP tekee juurikin tuota, eli siinä on säädettävä audiofiltteri, leveydeltään 30Hz - 2kHz ja keskitaajuutta eli kuuntelutaajuutta voi säätää välillä 300Hz - 3.4kHz. Näitä säädettäviä filttereitä siinä on kaksi, ja tämän lisäksi vielä tupla-Notchit.
 
Hyvä peli jos radiossakin on kapea IF-filtteri
 
Kari
Siirry sivun alkuun
 
 

Perseus
Several LWOGs
Sähköposti   IP on kirjattu
RKA
Majakkasankari
******


HFFAX- , Navtex- and
NDB- listener

Viestejä: 1857
Sukupuoli: male
Re: Kapea audiofiltteri, Drake R8
Vastaus #16 - 15.11.08 - 08:43:36
 
Tässä asiassa täytyy kääntyä viisampien puoleen, eli kyselen Steven tekstin perusteella neuvoja miten edetään, en tosiaan ole alan ihmisiä, joten ... Drake:ni (R8) lienee perusversio ja kapein filtteri on 500 Hz, asemia olen kuunnellut LBS- modella, CW- mode lienee myös olla tapana, mutta olen oppinut tuon LSB:n käytön!
 
 
steveratz(at)wildblue.net:
 
"I can easily build a filter for him, just that he needs to be aware that the Drake R8 is harder to use in CW mode. (The audio filter needs to be used in CW mode.) I'm not sure the center frequency can be changed on the R8, but maybe it can. I just don't want Raimo to be disappointed when he gets an audio filter that doesn't work the way he thought it would. I have also been going through the R8A manual I found online, and I don't see anything about being able to change the center frequency from the factory default setting (which only says "approximately 800 Hz"). If so, then unless I know the exact center frequency the R8 uses, then I can't build an audio filter, and certainly not for the 700 Hz that Raimo gave. It is looking more and more like a narrow audio filter would not work with the Drake R8. (I could build a filter for a higher 800 Hz center frequency, the bandwidth would automatically be wider than for a lower center frequency, but the R8 tunes in 10Hz steps anyway, so the filter would have to be wider anyway. But I would still need to know the exact center frequency the R8 uses--which I don't see listed in the R8A manual at least.) If you read this before talking to Raimo, please pass along this additional information."
 
-RKA
 
 
 
Siirry sivun alkuun
 
 

Perseus SDR Receiver,
SDRPlay,
JRC NRD-535,
Drake R8,
Eton E1, Sangean ATS909,
Diamond X-50N VHF/U
  IP on kirjattu
Jukkapa
Ex-jäsen



Re: Kapea audiofiltteri
Vastaus #17 - 15.11.08 - 10:42:16
 
Enpä nyt ihan ensimmäisenä alkaisi R8:n keskitaajuutta säätämään. Nuo filtterit, joita tällä palstalla on näkynyt, paitsi Karin DSP-pohjainen, on ihan perusaktiivisuotimia. Suotimen päästötaajuuden voi komponenttivaihdolla tehdä todella helposti. Jos kerran R8:n cw keskitaajuus on tuntematon, eikä RKA:lla ole mittalaitteita (muuta kuin äärimmilleen herkistyneet korvat) jää jäljelle pari konstia: helpoin on pyytää tekemään säädettävä suodin ja vähän hankalampi on pyytää esim. joltain kaverilta säädettävä suodin ensin lainaan ja sillä saatujen kunteluhavaintojen perusteella tilata kiinteätaajuuksinen suodin. Kiinteätaajuuksisen suotimen tapauksessa myös rx:n vaihto aiheuttaa säätämistä.
 
Tilasin juuri itselleni käytetyn välitaajuusfiltterin jenkkilästä Kenwood YK-88C:n, joka on 500 Hz:n kaistainen. Jos Kenwoodiin joskus audiofiltterin hommaan, niin teen kyllä säädettävän pelin tai laiskuuttani tilaan sen DSP-pohjaisen vehkeen. Toisaalta, jos hommaa esim. Perseuksen, niin eikös silloin myös tuo filtteri asia ratkea. Ohjelmallisia suotimia on pilvin pimein ja esim. Audition (kaupallinen) pystyy helposti alle 10 Hz:n kaistoihin ja voi vieläpä valita suodin tyypit ja asteet varsin vapaasti (voi siis painottaa vaikkapa vaiheen käyttäytymistä).
 
Voitte olla vapaasti toistamieltä, mutta ainakin kokemukseni mukaan (olen suunnitellut ja tehnyt) DSP-pohjaiset suotimet ovat varsin kehittyneitä ja sisältävät myös oikeasti rahalle vastinetta komponenttien määrän ja uhrattujen suunnittelumäärienkin mukaan. Perustuvat signaaliprosessoritekniikkaan ja mahdollistavat käytännössä tiiliskivijyrkät suotimen esto-tai päästökaistojen reunat.
 
Nuo perusaktiivifiltterit perustuvat kaikki tekniikkaan, jota itse olen käyttänyt tuolla äänentoistopuolella jo 70/80 -lukujen taitteesta ja ainakin ne filtterit joita täällä on näkynyt ovat moneenkertaan nähtyjä pienine muunnoksineen. Komponenttien arvo on varsin pieni, samoin työmäärä puhumattakaan suunnitteluajasta. TÄMÄ EI TARKOITA, etteikö nuo ajaisi asiansa, varmasti toimivat. En myöskään halua ohjailla mielipiteilläni kenenkään rahankäyttöä.
 
Minusta vaan tämä utility-yhteisö on niin mainio paikka, että myös tällaisten vastarannankiiskien ja ainakin RKA:n mielestä syrjäseutujen mielipiteistä ei pidä pahastua. HUOM ! RKA, muistahan tuoda se aikamerkki mukana, jos tästä ajelet ohi Virnistys
 
Jukka, sateen seasta
Siirry sivun alkuun
 
 
  IP on kirjattu
OH5YW
Pääkäyttäjä
*****


NDB-listener

Viestejä: 3057
Re: Kapea audiofiltteri
Vastaus #18 - 15.11.08 - 11:03:08
 
Lainaus:
Kiinteätaajuuksisen suotimen tapauksessa myös rx:n vaihto aiheuttaa säätämistä.

 
No eipä suinkaan Jukka hyvä. Moderneissa vastaanottimissa tuon keskitaajuuden eli CW-pitchin voi säätää itse miksikä haluaa, suodinta ei siis tarvitse vaihtaa vaikka radio vaihtuisi. Tilasin aikoinaan Steveltä 400Hz:n keskitaajuudelle viritetyn 6Hz leveä filtterin ja säädin sitten AOR:n namiskuukkeleista CW-pitcjin tuohon 400Hz:n kohdalle..
 
Vanhoissa radioissa sen sijaan on kiinteä kuuntelutaajuus, mutta jos radioita alkaa vaihtelemaan, ei kai kukaan vanhempaan vaihda.. Hymiö
 
Ohjelmalliset suotimet ovat (oma mielipide) huonoja tässä NDB-metsästyksessä ellei käytössä ole supertietokone. Näillä nykyisillä kotimikroilla ohjelmallisilla suotimilla tulee aina pieni viive ja VFO-nuppia käännellessä majakat ovat kuin kuminauhan perässä, tulevat hieman jäljessä ja kun pysähdyt, majakat jatkavat vielä hetken kulkuaan.
 
SDR-radioissa on yleensä jo välitaajuuskaista kavennettavissa kymmeniin hertseihin, audiofiltterille ei jää juuri tarvetta...
 
Raimon tapauksessa en menisi tilaamaan Drakeen sopivaa audiofiltteriä, jollei halua harmaita hiuksia...jollei jo ole
 
Siirry sivun alkuun
 
 

Perseus
Several LWOGs
Sähköposti   IP on kirjattu
RKA
Majakkasankari
******


HFFAX- , Navtex- and
NDB- listener

Viestejä: 1857
Sukupuoli: male
Re: Kapea audiofiltteri
Vastaus #19 - 15.11.08 - 11:22:17
 
OH5YW kirjoitti 15.11.08 - 11:03:08:
Raimon tapauksessa en menisi tilaamaan Drakeen sopivaa audiofiltteriä, jollei halua harmaita hiuksia...jollei jo ole

 
Harmautta on jo riittävästi, joten jos noin vahva mielipide on asiasta, niin täytyy harkita tilauksen peruuttamista!
 
Nyt kun rahat jo Stevellä, niin onko tiedossa Steven rakentamia "härväkkeit", joista olisi hyötyä osaltani ainakin jonkin aikaa (=RX:n kunnossa pysyminen, en ole luopumassa laadukkaasta vastaanottimestani) Drake:n kanssa pelatessani?
 
Jään kuitenkin kuuntelulle, ratkaisen asian piakkoin!
 
Ratkaisuksi sitten joku kaupallinen audiosuodatin (säädettävä?)?
 
-RKA
Siirry sivun alkuun
 
 

Perseus SDR Receiver,
SDRPlay,
JRC NRD-535,
Drake R8,
Eton E1, Sangean ATS909,
Diamond X-50N VHF/U
  IP on kirjattu
Jukkapa
Ex-jäsen



Re: Kapea audiofiltteri
Vastaus #20 - 15.11.08 - 12:19:39
 
Kari hyvä, entisenä mm. Icomin omistajana olen kyllä hyvin tietoinen tuosta cw:n säädöstä. Mutta täällähän näkyy muutamat ostelevan mm. Drakeja vielä nykyäänkin.
 
Kuten kirjoitinkin SDR poistaa suodinongelman. Toisaalta eikös ko. laite juuri perustu pitkälti ohjelmalliseen toimintaan ?
 
Tuo esim. auditionin käyttöhän on sitä jälkipyykkiä, eikä missään nimessä reaaliaikaista. Auditionhan imee tiedoston sisäänsä ja sitä voi sitten myllertää mielinmäärin. Tutustukaapa Audition 3.0.  
 
Olen kyllä varsin uusi näissä ndb-asioissa ja tottumukseni ja käytänteeni varmasti hankalia. Elektroniikka puolella en niinkään tottumaton.
 
Jukka
Siirry sivun alkuun
 
 
  IP on kirjattu
VHI
Ex-jäsen



Re: Kapea audiofiltteri
Vastaus #21 - 15.11.08 - 13:28:05
 
RKA kirjoitti 15.11.08 - 11:22:17:
Nyt kun rahat jo Stevellä, niin onko tiedossa Steven rakentamia "härväkkeit", joista olisi hyötyä osaltani ainakin jonkin aikaa (=RX:n kunnossa pysyminen, en ole luopumassa laadukkaasta vastaanottimestani) Drake:n kanssa pelatessani?

Rahat eivät ole onkelma, sillä tarpeen vaatiessa Steve saa ne palautettua minulle Paypalin kautta ja minä edelleen Raimolle! Tuumaile rauhassa ja ilmoittele minulle mailitse ratkaisusi niin hoidellaan asiat sen mukaan!
Siirry sivun alkuun
 
 
  IP on kirjattu
Sivu: 1 2 
Koti Koti Ohjeita Ohjeita Suorita Suorita Kirjaudu Kirjaudu REU


Geo Visitors Map