Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
11.12.19 - 05:56:48
REU * EU NDB Logger * .

Sivu: 1 2 
Kapea audiofiltteri (Luettu 12847 kertaa)
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Kapea audiofiltteri
05.03.07 - 09:43:30

Vaikka vastaanottimessa olisikin kapea välitaajuusfiltteri, joka eliminoi pois viereisillä taajuuksilla olevat voimakkaat asemat, ei se silti auta samalla taajudella oleviin asemiin.

Vaikka esim. NDB-majakoiden signaali moduloidaan 400Hz:n audiolla, ei ainakaan idän asemilla tuo 400Hz ole tarkka, eikä aina suomalaisillakaan asemilla.

Jos esimerkiksi toisen majakan audio on 400Hz ja toisen 410Hz, ei siitä vielä korvin kuule erotusta, majakat sotkevat täysin toisensa lähetyksen ja tietokoneen ruudullakaan Argolla tai Spectranilla signaaleista ei eroa löydy.

Silloin kuvaan astuukin erittäin kapea audiofiltteri. Minulla on ollut käytössä MFJ:n valmistama MFJ-784B jossa audiokaistan saa ruuvattua 30Hz:n levyiseksi. Se on jo tuonut monta uutta majakkaa lokiini, mutta silti vielä löytyy taajuuksia, jolta kahta majakkaa ei ole pystynyt erottamaan toisistaan.

Ystävämme Steve Ratzlaff, joka on valmistanut minulle tuon K9AY-antennisysteeminkin, lähetti testattavaksi 6Hz leveän valmistamansa filtterin.

6Hz on jo niin kapea, että siinä ei vastaanotin saa ryömiä yhtään ja vastaanottimessa 10Hz askellus VFO:ssa on jo liikaa.

Olen filtteriä nyt pari iltaa testaillut ja kunhan ensin tottuu filtterin pehmeään ääneen, niin jo on alkanut uusia majakoitakin löytymään. Paljon ei auta radiopöytää täristellä tai nuppeihin koskea kunhan asema on saatu kuuluviin, on se niin kapea filtteri, mutta tosiaan nyt pystyy täysin erottelemaan samalla taajuudella olevat majakat.

Olen huomannut, että jopa kotimaisissa majakoissa on kymmenienkin hertsien poikkeamia ulkomaisista puhumattakaan.

Steve valmistaa tilauksesta näitä audiofilttereitä hintaan 75 dollaria postikuluineen. Eli alle 50 euroa.  Suosittelen.

Steveen voi ottaa yhteyttä filtteri- ja antenniasioissakin emaililla:

steveratz (at) eoni.com

kari
Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
Sähköposti   IP on kirjattu
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Re: Kapea audiofiltteri
Vastaus #1 - 11.03.07 - 20:47:22

Ja nyt on vempainta testattu koko viikonlopun. Ja hieno peli! Viikonlopun aikana sain toistakymmentä uutta lokausta pelkästään tämän kapean filtterin ansiosta.
Kaikki ne uudet olivat 1020Hz:n offsetilla ja normaaleilla filttereillä kuunneltuna näistä paikoista kuului vain seuraavan majakan kantoaaltovinkunaa.
Kapealla filtterillä sain kuitenkin kaivettua niistäkin majakan signaalit. Testasin vielä monta kertaa usealla majakalla; ilman audiofiltteriä majakasta ei kuulunut pihaustakaan, tai siis korva ei kuullut ja tietokoneen näytölläkin näkyi vain paksua viivaa...

Nyt aukeni kokonaan uusi maailma

kari
Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Vastaus #2 - 12.03.07 - 12:33:09

Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Vastaus #3 - 22.03.07 - 11:22:07

Teinpä tämmöisen esityksen, kun minulta on udeltu, että mihin se kapea filtteri oikein auttaa:

Oletetaan että kuunnellaan taajuutta 420kHz ja vastaanotin on viritetty kantoaallon nollabiittiin.
400Hz:n offsetilla oleva "SS" kuulu 400Hz:n korkuisena kantoaallon molemmin puolin:

sittenpä alkaa samalta taajuudelta kuulumaan myös 1020Hz:n offsetilla oleva "KN" hiukan korkeammalla äänellä:

keli paranee ja saksalainen "BAZ" hiukan oudommalla 800Hz:n offsetilla tulee myös kuuluviina:

ja eihän tämä vielä riitä, sillä 1kHz ylempänä olevat "BL" 400Hz:n offsetilla ja "FN" 1020Hz:n offsetilla kuuluvat myös, samoin 1kHz alempaa "HY" ja "WUN"

tästä jätin pois samalla taajuksilla olevat muut asemat.....sotku ja vinkuna on melkoinen leveällä filtterillä kuunneltuna....

Tässä kuvassa sitten on punaisella merkitty 250Hz:n filtterin kuulema alue, eipä kuulu enää puuputusta muualta kuin "SS"-majakasta....

Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Vastaus #4 - 22.03.07 - 14:14:01

Ehkä "paras" softalla tehty ilmainen audiofiltteri-DSP on tämä:

http://mmhamsoft.amateur-radio.ca/dsp/index.htm

Ei vaan ole niitä helpoimpia käyttää, mutta reunat ovat terävät, alueen ulkopuolelta ei kuulu mitään, toisin kuin esim. Spectranin filttreistä...

kari
Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

Vastaus #5 - 22.03.07 - 15:20:50

Kas, joskus tuota katselin mutta ajattelin että kun ohjelman kehitys on loppunut jo vuosia sitten, ei se voi hääppöinen olla. Täytyypä imuroida tuokin läppäriin kaikkien muiden lisäksi. Kyllä minä niitä Spectranin filttereitä olen käyttänyt, mm. koska radiossani ei ole LSB-modea ollenkaan ja 3699:ä pitää kuunnella yli 10kHz leveällä wide-filtterillä, auttaa tuollainen reilun parin kHz:n kaistanpäästö aika lailla. Majakoita kuuntelen nykyään useimmiten radion omalla kapealla CW-filtterillä suoraan, Spectran on vaan visuaalisena apuna.

-Reijo-
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Vastaus #6 - 28.03.07 - 17:49:52

Testasin nyt oikein kunnolla tuota yllämainittua ohjelmaa ja pääsin sillä hämmästyttäviin tuloksiin. Se on lähes yhtä hyvä kuin minun erilliset audiofiltterini ja sillä päästään lähelle 10hz:n kaistaleveyttä. Numerot menevät pienemmäksikin, mutta kaista ei siitä kapene.

Hakkaa kyllä mennen tulle Spectranit ym. softat.

Ainoa takapakki niin tässä kuin muissakin tietokoneella tehdyissä DSP-softissa on se pieni viive, joka ilmenee mm. nuppia käänneltäessä; signaali tulee jälkijunassa ja voi joskus vaikeuttaa aseman kohdalle virittämisessä. Myös toisinaan kuuluvat, melko kovat PING-äänet löivät korvat lukkoon. Ja niin, sekin vielä, että aina pitää olla tietokone käytössä kun kuuntelee....

Mutta jos nämä asiat eivät häiritse, kannattaa ohjelmaa kokeilla...

tässä vielä kuva asetuksistani:

Kari
Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

Vastaus #7 - 29.03.07 - 08:06:16

Tuli myös lyhyesti kokeiltua eilen tätä ohjelmaa. Totta puhuu Kari, ei paljoa roiskeet kuulu vaikka itse kokeilinkin kapeimmillaan vakiona olevaa 70Hz:n filtteriä. Myös filtterin soundi oli miellyttävä, ei tietoakaan soimisilmiöstä, cw pysyi hyvin puhtaana. Myös piikin hakemisen vaikeus on totta, piti hakea ensin leveämmällä filtterillä beatti kohdalleen ja siitä sitten kavennella. Spektrinäyttö kun vielä olis...

-Reijo-
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

Vastaus #8 - 18.04.07 - 08:28:48

Karin kehuma 6Hz:n filtteri löytyy täältä:

http://www.we0h.us/PA0RDT_Audio_Filter.html

Elikkä jälleen kerran on ystävällämme PA0RDT:llä (MiniWhip) olleet näpit mukana, hän on muokannut PA0LQ:n 30Hz:n filtteriä paremmin NDB-kuunteluun sopivaksi. Kaistaa on kavennettu ja keskitaajuus pudotettu 800Hz:tä vajaaseen 500Hz:iin. Steve sitten tinaa näitä puolikaupallisesti.

-Reijo-
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
Jukkapa
Ex-jäsen

Vastaus #9 - 21.08.08 - 08:58:04

RJL kirjoitti 18.04.07 - 08:28:48:
Karin kehuma 6Hz:n filtteri löytyy täältä:

http://www.we0h.us/PA0RDT_Audio_Filter.html

Elikkä jälleen kerran on ystävällämme PA0RDT:llä (MiniWhip) olleet näpit mukana, hän on muokannut PA0LQ:n 30Hz:n filtteriä paremmin NDB-kuunteluun sopivaksi. Kaistaa on kavennettu ja keskitaajuus pudotettu 800Hz:tä vajaaseen 500Hz:iin. Steve sitten tinaa näitä puolikaupallisesti.

-Reijo-

Tuon voisi kyllä rakentaa myös oppari nelikolla, saisi pienempään tilaan.

Jukka
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

Vastaus #10 - 21.08.08 - 10:23:24

Joo, minäkin jo hommasin niitä nelikoita mutta siinä tulee jo liiankin tiukkaa osasijoittelun kanssa. Minä olen laiska suunnittelemaan printtejä ja vielä laiskempi niitä tekemään joten aloin kasailla tuota reikälevylle, mutta siinä kyllä kävi tila ahtaaksi. Kunnon printillä ja pintaliitoskomponenteilla varmaan onnistuisi.  

Jos kuitenkin nelikosta käyttää vain pari oparia niin mitä niiden käyttämättömien tulojen ja lähtöjen kanssa pitäisi tehdä?

Reijo
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
Jukkapa
Ex-jäsen

Vastaus #11 - 21.08.08 - 10:38:00

Eipä oikeastaan mitään näillä taajuuksilla.  

Jukka
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Jukkapa
Ex-jäsen

Vastaus #12 - 21.08.08 - 10:54:29

RJL kirjoitti 21.08.08 - 10:23:24:
Joo, minäkin jo hommasin niitä nelikoita mutta siinä tulee jo liiankin tiukkaa osasijoittelun kanssa. Minä olen laiska suunnittelemaan printtejä ja vielä laiskempi niitä tekemään joten aloin kasailla tuota reikälevylle, mutta siinä kyllä kävi tila ahtaaksi. Kunnon printillä ja pintaliitoskomponenteilla varmaan onnistuisi.

Jos kuitenkin nelikosta käyttää vain pari oparia niin mitä niiden käyttämättömien tulojen ja lähtöjen kanssa pitäisi tehdä?

Reijo

Tai voisit tehdä vähän hemmetin jyrkän suotimen laittamalla asteita lisää, tai leveämmän ja jyrkkäreunaisen virittämällä toisen suotimen vähän eritaajuudelle. Aktiivisuotimilla on moni asia mahdollista ja vieläkin mukavampaa DSP-tekniikalla, mutta sitten tarvitaan jo enemmän viitseliäisyyttä ja olen jo onnistuneesti pystynyt unohtamaan 90-luvun alun aktiivikauden noissa.

Jukka
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Jukkapa
Ex-jäsen

Vastaus #13 - 26.10.08 - 17:28:40

Minulle on tässä muualla palstoilla todisteltu, että kuuntelemalla niitä majakoita kulle ja melkein millä tahansa ratijolla ja antennilla. Totta. Olen kuitenkin yhtä laiska kuin te muutkin ja haluaisn käyttää hiukan apuvälineitä. Joten onko teillä millaisia kokemuksia noista dsp-pohjaisista audiosuotimista. Jollakin näkyy olevankin MFJ:n peli. Olen edelleen sitä mieltä, että kunnon ohjelmoitavalla raudalla tehty suodin on ihan käyttökelpoinen ja äänenlaadultaan hyvä.

Jukka
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Jukkapa
Ex-jäsen

Vastaus #14 - 02.11.08 - 10:31:23

Onkos kellään kokemusta säädettävästä audiofiltteristä vaikka välillä 100-1200 Hz ? Minusta olisi aika hyvä laite, jossa portaaton taajuussäätö tuolle aluelle, säädettävä q-arvo ja vahvistuksen säätö. Notchejahan löytyy hifikirjoista. Pitäisi kai laittaa myös kapeampi if-filtteri, nyt 2,4 kHz. Inradilla on 400 ja 250 kilohertsiset.

Jukka
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
Sivu: 1 2 
Koti Koti Ohjeita Ohjeita Suorita Suorita Kirjaudu Kirjaudu REU

Geo Visitors Map