Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu.
YaBB - Yet another Bulletin Board
14.10.19 - 02:17:26
REU * EU NDB Logger * .

Sivu: 1 2 3 
Softa apuna kuuntelussa (Luettu 16877 kertaa)
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Softa apuna kuuntelussa
26.10.06 - 15:20:47

Minulla ainakin ovat aivot jo sen verran jähmettyneet, etten oikein saa selvää jos useampi majakka lähes samalla taajuudella antaa tunnustaan tai signaali on niin heikko, ettei kohinasta juuri erotu.

Tietokoneille on tehty erilaisia ohjelmia juurikin tämmöiseen tarkoitukseen, tässä niistä muutama:

Argo on yksi helpoimmista tähän käyttöön
Spectran on Argon isoveli, enemmän ominaisuuksia
Spectrum Lab vieläkin enemmän nappuloita ja ominaisuuksia
Spectrogram on kaupallinen vastaava ohjelma

muitakin varmaan on, itse käytän paljolti juuri Argoa sen yksinkertaisyyden vuoksi

-k-
Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
Sähköposti   IP on kirjattu
VHI
Ex-jäsen

Re: Softa apuna kuuntelussa
Vastaus #1 - 26.10.06 - 20:22:58

OH5YW kirjoitti 26.10.06 - 15:20:47:
[size=12]Minulla ainakin ovat aivot jo sen verran jähmettyneet, etten oikein saa selvää jos useampi majakka lähes samalla taajuudella antaa tunnustaan tai signaali on niin heikko, ettei kohinasta juuri erotu.

Kyllä graafinen softa parantaa ndb-kuuntelua todella paljon. Häiriöisillä taajuuksilla softa usein näyttää idejä, joita korvat eivät onnistuneet sekamelskasta kaivamaan. Lisäksi virhetunnistusten määrä vähenee roimasti! Siksipä suosittelisinkin jotain Karin mainitsemista softista jokaiselle ndb-kuuntelijalle.

Itse olen kokeillut Argoa, SpecLabia ja Spectrania ja päätynyt omalla kohdallani Spectraniin. Se kun on monipuolisempi kuin Argo, mutta taas koneelle kevyempi pyörittää kuin SpecLab. Argo on kuitenkin useimman ndb-kuuntelijan apuväline juuri sen yksinkertaisuuden ja helppokäyttöisyyden vuoksi ja sen käytön oppinee parissa minuutissa ellei nopeamminkin. Spectrania opetellessa tahtoo mennä huomattavasti pitempään, mutt parissa illassa senkin oppii...

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Vastaus #2 - 14.02.07 - 13:45:35

Tässkin yksi artikkeli:

http://www.ka7oei.com/spec_ndb1.html

kari
Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Oman lokaattorin selvittely
Vastaus #3 - 19.10.07 - 09:01:21

Tässäkin yksi linkki jolla oma lokaattori löytyy helposti:

http://www.voacap.com/qth.html
Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Re: lokaattoriselvitys
Vastaus #4 - 19.10.07 - 09:18:36

ja se toinen lokaattoriselvittelylinkki

http://f6fvy.free.fr/qthLocator/fullScreen.php

Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Vastaus #5 - 12.11.07 - 14:02:29

Tämmöstäkin viritystä on pitänyt kokeilla ja toimiihan se. Nyt voin etäkuunnella maalla olevaa Icomia toisella korvalla ja kaupunkiasunnolla olevaa AOR:ää toisella korvalla...

Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Vastaus #6 - 12.11.07 - 14:35:17

Ylläolevasta tilanteesta ruutukaappaus läppärin ruudulta:

Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Vastaus #7 - 14.11.07 - 09:28:52

Jo heti tuli muutoksia kauko-ohjattuun kuunteluasemaan.

Tuo P2P Audioserveri ei pelannut kunnolla internetin yli, sisäverkossa se pelasi ok. Vaihdoin audioserveriksi IP-Sound nimisen ruotsalaisen radioamatöörin tekemän ohjelman

se toimii erittäin hyvin vaikka maailman ääristä.

Eipä toiminut kuitenkaan työmaalta kymmenien palomuurien ja muiden leikkureiden läpi. Jokaisesta olisi pitänyt avata portit auki. Kaupunkiasunnolta mökille toimi kyllä..

Laitoinpa sitten Skype internettipuheluohjelman maalle - automaattivastaus päälle - ja nyt voin töistä "soittaa" Skypellä ja kuunnella mitä puuputusta maalla kuuluu....

Juu tiedän - töissä pitäisi tehdä oikeitakin töiitä......

Kari
Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Vastaus #8 - 21.11.07 - 10:03:00

...ja tarina jatkuu

nyt olen kokeillut erilaisia etä- tai kaukokäyttöohjelmia vastaanottimelle ja havainnut, että tämmöinen ohjelma:

http://www.tightvnc.com/

on juurikin onnen omiaan etäkäyttöön. Sillä voi hallita kotona olevaa tietokonetta täysin vaikka täältä työmaalta tai netin kautta mistä tahansa. Se ei siis vaadi välttämättä ohjauskoneelle asennettavaksi mitään ohjelmistoja vaan omaa kotikonetta voi hallita vaikka Timbuktun nettikahvilasta.
Ja kunhan kotikoneessa pyörii joku vastaanottimen hallintaohjelma, voi vastaanotinta siis ruuvailla miten tahtoo.

Ongelmalliseksi meni, kun piti myös audio saada kuuluviin, eihän siinä vastaanottimen ruuvailussa muuten mieltä ole.

Kokeilin erinäisiä audioservereitä ja tässä kokemuksia:

P2P Music Server - Client   http://phonesnd.com/

toimi hyvin talon sisäverkossa, muttei enää internetin kautta Surullinen

IP Sound by SM5VXC   http://xoomer.alice.it/ham-radio-manuals/IPS-v0.57a-Finale.zip

toimi erittäin hyvin netinkin kautta. Vaatii kuitenkin palomuuriin portteja auki ja vaikka kotona aukaisinkin portin niin työmaan palomuuriin en päässyt käsiksi  Vihainen

Vaatii myös koneelle asennettavaksi ohjelman, ei siis toimi nettikahvilassa  Pelästynyt

Skype   http://www.skype.com/intl/fi/helloagain.html

Tämä suosittu internettipuhelin toimi loistavasti myös täälltä työmaalla, kotikoneessa piti vain laittaa auto-answer päälle. Äänenlaatu ei ollut kovin hyvä...varsinkin matalat taajuudet tulivat läpi huonosti vaikka majakan puuputuksen kyllä erotti

MP3Tx   http://www.frisnit.com/mp3tx/index.html

Tämä pieni serveriohjelma muuttaa radiosta tulevan audion MP3 streamiksi ja lähettää sitä sitten nettiin. Vastaanottopäässä tarvitaan esim. Windowsin oma MediaPlayer, WinAmp tai jokin vastaava, tai jopa selaimella pääsee kuuntelemaan. Tässä taas huonona puolena on se, että audio tulee 5...15 sekunnin viiveellä, kovin nopeasti ei radion taajuutta kannata vaihdella. Toimii siis vaikka siellä Timpuktun kahvilassa....

Tämmöset systeemit tälläkertaa, nytkin tuossa suhisee 445kHz työnantajan läppäristä  Silmänisku

kari

Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
Notareal
Noviisi
*

Utility- ja DX-ukko

Vastaus #9 - 21.11.07 - 19:54:56

Etäkäytöstä kommentteja.
Entäpä jos tekis näin;
- Jätetään tietsikka radion vierestä pois
- Radion RS-porttiin kiinni COM-serveri-purkki, jolla oma TCP-IP-osoite.
- Radion line-outtiin kiinni audio-serveri, jolla myös TCP-IP-osoite (esim TCP-IP valvontakamera).  
Etänä otetaan hallinta softilla vaan yhteys netin kautta ko. TCP-IP osoitteisiin.
Paras olis tietty jos löytyis purkki joka hoitais molemmat hommat,  
oiskohan turvallisuus/securitypuolelta tähän ratkaisua ?
BR
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Vastaus #10 - 25.11.07 - 09:14:36

Hyvä artikkeli äänitteiden tallentamisesta ja arkistoinnista:

http://www.dxing.info/articles/digital_dx.dx

Kari
Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
RKA
Majakkasankari

HFFAX- , Navtex- and
NDB- listener

Vastaus #11 - 05.09.08 - 10:26:50

OH5YW kirjoitti 26.10.06 - 15:20:47:
Minulla ainakin ovat aivot jo sen verran jähmettyneet, etten oikein saa selvää jos useampi majakka lähes samalla taajuudella antaa tunnustaan tai signaali on niin heikko, ettei kohinasta juuri erotu.

Tietokoneille on tehty erilaisia ohjelmia juurikin tämmöiseen tarkoitukseen, tässä niistä muutama:

Argo on yksi helpoimmista tähän käyttöön
Spectran on Argon isoveli, enemmän ominaisuuksia
Spectrum Lab vieläkin enemmän nappuloita ja ominaisuuksia
Spectrogram on kaupallinen vastaava ohjelma

muitakin varmaan on, itse käytän paljolti juuri Argoa sen yksinkertaisyyden vuoksi

-k-

Se on tosiaan taaskin minulla Lo-asennossa, jotenkin en ole saanut Agc-asentoa toimimaan yhtä hyvin, minulla se tuppaa tekemään liian kirkasta jälkeä vaikka yrittäisi miten säätää kontrastia. Olisikohan tämä jotenkin yhteydessä radiosta tulevaan signaalitasoon? Minulla se tosin on säädettävissä, enkä viime aikoina ole ihmeemmin asiaa testaillut. Pitäisi kyllä taas paneutua aiheeseen, sillä sinun kuvasi näyttää selvästi paremmalta kuin mitä minä saan aikaiseksi.  

-Reijo-  

Käytän nykyisin pelkästään Argoa, Spectran ja muut vievät koneeni tehoja ja olen huomannut, että Argon grafiikka antaa rajatapauksissa aina tunnistettavat merkit paremmin kuin kilpailijat.

-RKA

Siirry sivun alkuun

Perseus SDR Receiver
SDRPlay
AOR AR 7030,
Drake R8 + Datong FL-3 Audio Filter,
Eton E1, Sangean ATS909,
Selena B-212,
MiniWhip, 2x ALA-100/M
Midland Sky Band 25-1300 MHz,
Diamond X-50N VHF/U
  IP on kirjattu
RJL
Majakkasankari

Utilityukko

Vastaus #12 - 05.09.08 - 10:45:55

Argo olisi minustakin muuten riittävän kelvollinen mutta äänitaajuusasteikkoa pitäisi saada venytettyä että 1020-offsetit erottaisi paremmin tasakilohertsiviivasta. Nyt ne osuvat pikselin tarkkuudella samalle viivalle.

-Reijo-
Siirry sivun alkuun

- Reijo, OH3AVA -
  IP on kirjattu
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Vastaus #13 - 05.09.08 - 10:53:57

RKA kirjoitti 05.09.08 - 10:26:50:
olen huomannut, että Argon grafiikka antaa rajatapauksissa aina tunnistettavat merkit paremmin kuin kilpailijat.
-RKA

RJL kirjoitti 05.09.08 - 10:26:50:
Argo olisi minustakin muuten riittävän kelvollinen mutta äänitaajuusasteikkoa pitäisi saada venytettyä että 1020-offsetit erottaisi paremmin tasakilohertsiviivasta. Nyt ne osuvat pikselin tarkkuudella samalle viivalle.

-Reijo-

Kyllä Spectrum Lab hakkaa mennen tullen ARgot ja Spectranit, tosin vie konetehoa melko paljon ja läppäreissä puhallin huutaa satavarmasti.
Mutta erottelutarkkuus on ihan toista luokkaa, saa vaikka 5Hz:n päässä olevat signaalit erotettua omiksi viivoikseen.

Mutta tässäkin, kuten muissakin ohjelmissa, paras on se jota osaa käyttää.....

Kari
Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
OH5YW
Pääkäyttäjä

NDB-listener

Vastaus #14 - 05.09.08 - 11:25:17

Nappasin tuossa juuri äsken kaikilla kolmella ohjelmalla ruutukaappaukset samasta signaalista. Radion säätöihin en koskenut, ohjelmien säädöt ovat väännetty parhaaseen mahdolliseen (minun mielestäni) asetukseen.

Argo:

Spectran:

Spectrum Lab:

Vaikka kaikki ovat sotkuisia, ainakin minusta tuosta Spectrum Labin näytöstä on helpoin erottaa SAV Savonlinna ja OV Visby...
Siirry sivun alkuun

Perseus
Several LWOGs
Sivu: 1 2 3 
Koti Koti Ohjeita Ohjeita Suorita Suorita Kirjaudu Kirjaudu REU

Geo Visitors Map